• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Meridional: Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Meridional: Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos
  • View Item

Con respeto a Califé: carnaval, teatro y negritud dominicana

With Respect to Califé: Carnival, Theater, and Dominican Blackness;
;

Author
Gopal Chetty, Raj

Full text
https://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/48849
10.5354/mrd.v0i10.48849
Abstract
Dominican plays that rely on carnival build bridges to Africanness and blackness through literary and perfomative techniques of evasion: masking, humor, irony, satire. This essay examines F. Disla’s 1985 play, Ramón Arepa, for its incorporation of the movements—both figurative and literal—associated with Afro-creolized carnival traditions. Disla’s play routes its carnivalesque humor and masking specifically through Califé, Dominican carnival’s social critic par excellence. Situating Ramón Arepa within a wider Caribbean theater and performance tradition, the paper turns to Disla’s use of Califé to argue for the need to approach Dominican blackness with a different set of eyes and ears, to attempt to notice the way Dominican blackness manifests in literal, aesthetic, and performative movement
 
El teatro dominicano que se basa en el carnaval construye puentes hacia la africanidad y negritud a través de técnicas de evasión literarias y performativas: el enmascaramiento, el humor, la ironía, la sátira. Este ensayo examina la obra de teatro Ramón Arepa (1985) de F. Disla, por su incorporación de movimientos, tanto figurativos como literales, asociados a tradiciones afrocriollizadas del carnaval. Específicamente, la obra de Disla dirige su humor y enmascaramiento carnavalescos a través del personaje de Califé, el crítico social por excelencia del carnaval dominicano. Al situar a Ramón Arepa dentro de una tradición más amplia de teatro caribeño, el artículo se centra en la utilización de Califé para argumentar la necesidad de abordar la negritud dominicana con otros ojos y oídos e intentar darse cuenta de cómo esta se manifiesta en el movimiento literal, estético y performativo
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB