Show simple item record

Evaluación docente universitaria: Hacia una perspectiva unificada;
;

dc.creatorAsún, Rodrigo A.
dc.creatorZúñiga, Claudia
dc.date2017-12-17
dc.date.accessioned2019-04-16T14:20:36Z
dc.date.available2019-04-16T14:20:36Z
dc.identifierhttps://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/47885
dc.identifier10.5354/0719-529X.2017.47885
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/40358
dc.descriptionCurrently, university teaching quality assessment generally uses student's responses to multiple choice questionnaires, which must be developed based on a strong theoretical approach. However, this approach is uncommon in questionnaire development. Thus, contribute to develop a theoretical model to support questionnaire development, current study describes and compares three sources of demands towards university teaching: students demands, the competency-based teaching model demands, and empirical research tradition in the field of quantitative assessment. By the mean of the analysis of these sources, we operationalized the concept of "competent teacher" which may serve as a tool for the development of better assessment tools of university teaching quality.en-US
dc.descriptionLa calidad de la docencia universitaria se evalúa principalmente a través de cuestionarios aplicados a los estudiantes, los que no siempre surgen de un enfoque teórico sólido. Con el fin de avanzar en la construcción de un modelo teórico que dé sustento a al desarrollo de instrumentos de evaluación, tres fuentes de demandas hacia la docencia universitaria: demandas de los estudiantes, demandas del modelo de formación por competencias y demandas de la tradición de investigación cuantitativa en docencia. A partir del análisis de estas fuentes, se construyó una conceptualización integrada de la calidad de la docencia universitaria que se espera contribuya como herramienta para el desarrollo de mejores instrumentos de evaluación de la calidad de la docencia universitaria.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/47885/50832
dc.rightsDerechos de autor 2017 Revista de Sociologíaes-ES
dc.sourceRevista de Sociología; Núm. 32 (2017); pp. 50-70es-ES
dc.source0719-529X
dc.source0716-632X
dc.titleEvaluating university teaching: Towards a unified perspectiveen-US
dc.titleEvaluación docente universitaria: Hacia una perspectiva unificadaes-ES
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record