Show simple item record

“Tomar partido”. Para una sociología de los militantes desde los cierres de campaña

dc.creatorCombes, Hélène
dc.date2011-01-01
dc.date.accessioned2019-04-16T14:20:52Z
dc.date.available2019-04-16T14:20:52Z
dc.identifierhttps://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/27500
dc.identifier10.5354/rds.v0i25.27500
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/40447
dc.descriptionIn order to study political rallies it is first necessary to understand how parties are part of the partisan identity of urban spaces and how belonging to the urban space in turn produces party identity. Meetings are, furthermore, privileged observation points of the partisan milieu and the ethos of activists. Ethnographic analysis, combined with interviews, has allowed a better understanding of the reconfiguration of militancy in Mexico: the affirmation of local party organizations (the “territorial structure”) in relation to corporatist structures in the case of the Institutional Revolutionary Party (PRI), the emergence of independent entrepreneurs of mobilization in the case of the National Action Party (PAN), in spite of the strength of the party apparatus, and the diversity of the militant frameworks and the loose relationship to the party label in the case of the Party of the Democratic Revolution (PRD). This study also highlights the variations of militant sociability in relation to parties as well as the variable importance of family or networks of affinity. Finally, this study of rallies is also the occasion to once again consider the political habitus of popular population in Mexico.Keywords: Mexico - campaign meetings - sociology of militancy - political parties - political ethnographyen-US
dc.descriptionEste artículo presenta una investigación colectiva sobre los cierres de campaña en México. los cierres son un punto de observación privilegiado de una parte de los entornos partidistas y de los ethos militantes. el análisis etnográfico articulado a la realización de entrevistas ha permitido entender de más cerca las reconfiguraciones de la militancia partidista en México: la afirmación de la estructura territorial en el caso del Partido Revolucionario institucional (PRi) frente a las grandes corporaciones; la llegada de “emprendedores” de movilización en el caso del Partido Acción Nacional (PAN), a pesar de la importancia de la estructura del partido; y, por fin, la diversidad de las formas de movilización en el caso del Partido de la Revolución democrática (PRd). este trabajo también muestra las variaciones de las sociabilidades militantes así como la importancia de la familia o de las redes diversificadas en cada uno de los partidos.Palabras clave: México - cierres de campaña - sociología de la militancia - partidos - etnografía política.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/27500/29172
dc.sourceRevista de Sociología; Núm. 25 (2011)es-ES
dc.source0719-529X
dc.source0716-632X
dc.title-en-US
dc.title“Tomar partido”. Para una sociología de los militantes desde los cierres de campañaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record