Show simple item record

¿Qué se dice cuando se dice cultura? Notas sobre el nombre de un problema

dc.creatorGüell, Pedro
dc.date2008-01-01
dc.date.accessioned2019-04-16T14:20:52Z
dc.date.available2019-04-16T14:20:52Z
dc.identifierhttps://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/14476
dc.identifier10.5354/rds.v0i22.14476
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/40450
dc.descriptionBesides its importance, the concept of culture has had a difficult path through the Social Sciences. Its uses are multiple and its definitions ambiguous. This paper's general hypothesis is that the concept of culture does not pretend to be the reference of an object, but seeks to establish a perspective or a wide frame to define and face modern society as a paradox: the division between subjectivity and social order. On the one hand, this article indicates that this paradox has its origin in the crisis of the Enlightenment's promise regarding subject's autonomy and that the concept of culture was one of the privileged routes to define and face that crisis. On the other hand, it affirms that the use of the concept of culture in sociology refers to the identification of a tension between the subjective foundations of the world's meaning and the objective autonomy of the dynamics that produce order and social integration, being, at the same time, a group of mediation proposals between them. With this purpose, this paper analyzes the use and meaning of the concept present in Simmel's, Weber's and Durkheim's works. Finally, it presents the reasons that allow supposing that the use and meaning of the concept of culture in those authors can also be found in many of their successors.en-US
dc.descriptionA pesar de su importancia, el concepto de cultura ha tenido una trayectoria difícil en las Ciencias Sociales. Sus usos son múltiples y sus definiciones ambiguas. La hipótesis general del presente artículo es que el término cultura no tiene la pretensión de ser la referencia a un objeto, sino que busca establecer una perspectiva o un marco amplio para definir y enfrentar a la sociedad moderna como una paradoja: la escisión entre subjetividad y orden social. Se señala, por una parte, que esa paradoja tiene su origen en la crisis de la promesa de la Ilustración sobre la autonomía del sujeto y que el concepto de cultura fue una de las vías privilegiadas para definir y enfrentar esa crisis. Por la otra, se afirma que en la sociología el uso del concepto de cultura remite a la identificación de una tensión entre el fundamento subjetivo del sentido del mundo y la autonomía objetiva de las dinámicas que producen el orden y la integración social, siendo a la vez un conjunto de propuestas de mediación entre ambas. Con este fin se analiza el uso y significado del concepto en la obra de Simmel, Weber y Durkheim. Finalmente, se argumenta sobre las razones que permiten suponer que el uso y significado del concepto de cultura en esos autores puede encontrarse también en varios de sus sucesores.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/14476/14789
dc.sourceRevista de Sociología; Núm. 22 (2008)es-ES
dc.source0719-529X
dc.source0716-632X
dc.titleWhat do we mean when we talk about culture? Notes about the name of a problemen-US
dc.title¿Qué se dice cuando se dice cultura? Notas sobre el nombre de un problemaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record