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Nivel de satisfacción de los pacientes postoperados de traumatismo facial: Un estudio de cohorte de un Hospital Nacional en Perú

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorSáenz-Poma, Gustavo
dc.creatorChávez-Asmat, Roberto
dc.creatorSilva-Valencia, Javier
dc.creatorSimón-Romero, Sonia
dc.creatorTejada-Llacsa, Paul Jesús
dc.date2018-01-15
dc.date.accessioned2019-04-16T15:17:42Z
dc.date.available2019-04-16T15:17:42Z
dc.identifierhttps://www.revistacirugia.cl/index.php/revistacirugia/article/view/87
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/41999
dc.descriptionObjective: To determine the level of satisfaction of patients who underwent surgery for facial trauma in the Dos de Mayo National Hospital (HNDM).Materials and Methods: Quantitative, cross-sectional analytical study. The population consisted of 36 patients diagnosed with facial trauma who underwent surgery in the Head and Neck service of the HNDM during the period July 2014-February 2015. A Global satisfaction questionnaire, previously validated for this research, was used whose reliability is r = 0.95 and evaluates aspects of Limitation functional, facial appearance, sexual and physical appearance, negative self- concept and social appearance. The average scores on the Likert scale were compared with the paired Student t test. A p-value < 0.05 was considered statistically significant.Results: Regarding the overall satisfaction of patients, the number of patients who reported having a high level of satisfaction was significantly higher in the post surgery compared to what was achieved in the pre surgery (p = 0.01). In respect of functional limitations, facial appearance, negative self-concept and social appearance 100% achieved a high level of satisfaction in the post surgery. In the dimension of sexual and physical appearance, 100% was in the post surgery a medium level of satisfaction, from the low level obtained in the pre surgery.Conclusions: The patients operated after facial trauma in the Dos de Mayo National Hospital have a high level of satisfaction on a functional level, facial appearance, negative self-concept and social appearance. Key words: Facial injuries, patient satisfaction, postoperative period.en-US
dc.descriptionObjetivo: Determinar el nivel de satisfacción de los pacientes postoperados de traumatismo facial en el Hospital Nacional Dos de Mayo (HNDM).Material y Método: Estudio cuantitativo, cohorte longitudinal, analítica. La población estuvo constituida por 36 pacientes con diagnóstico de traumatismo facial que se sometieron a cirugía en el servicio de cabeza y cuello del HNDM durante el periodo julio de 2014-febrero de 2015. Se utilizó un cuestionario sobre satisfacción global cuya confiabilidad es r = 0,95, que evalúa cinco dimensiones: Limitación funcional, apariencia facial, apariencia sexual y corporal, autoconcepto negativo y apariencia social. Los puntajes promedio obtenidos en la escala de Likert fueron comparados con la prueba T de student pareada. Se consideró un valor p < 0,05 como estadísticamente significativo.Resultados: La satisfacción global de los pacientes postcirugía fue alta en comparación con lo alcanzado en la precirugía (p = 0,01). En las dimensiones limitación funcional, apariencia facial, autoconcepto negativo y apariencia social el 100% alcanzó un nivel de satisfacción alto en la postcirugía. En la dimensión de apariencia sexual y corporal, el 100% tuvo en el periodo postcirugía un nivel de satisfacción medio, respecto al nivel bajo obtenido en la precirugía.Conclusión: Los pacientes postoperados de traumatismo facial en el Hospital Nacional Dos de Mayo presentan un alto nivel de satisfacción a nivel funcional, de apariencia facial, en autoconcepto y de apariencia social.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSociedad Chilena de Cirugíaes-ES
dc.relationhttps://www.revistacirugia.cl/index.php/revistacirugia/article/view/87/41
dc.rightsCopyright (c) 2018 Gustavo Sáenz-Poma, Roberto Chávez-Asmat, Javier Silva-Valencia, Sonia Simón-Romero, Paul Jesús Tejada-Llacsaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceRevista de Cirugía; Vol. 70, Núm. 1 (2018)es-ES
dc.sourceRevista de Cirugia; Vol. 70, Núm. 1 (2018)en-US
dc.source2452-4549
dc.source2452-4557
dc.subjectFacial injuries; patient satisfaction; postoperative perioden-US
dc.subjectTraumatismo facial; nivel de satisfacción; período postoperatorioes-ES
dc.titleSatisfaction level of post-operated facial trauma patients. A cohort study of a National Hospital in Peruen-US
dc.titleNivel de satisfacción de los pacientes postoperados de traumatismo facial: Un estudio de cohorte de un Hospital Nacional en Perúes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
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dc.typees-ES
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