Show simple item record

Aspectos importantes en la consolidación de una empresa: Una mirada desde el sector comercio

dc.contributoren-US
dc.contributorUniversidad de La Serenaes-ES
dc.creatorAraya Pizarro, Sebastián Cristóbal; Universidad de La Serena
dc.creatorRojas Escobar, Luperfina Eloisa; Universidad de La Serena
dc.creatorRuiz Vega, Enrique Patricio; Universidad de La Serena
dc.date2017-05-31
dc.date.accessioned2019-04-16T19:59:23Z
dc.date.available2019-04-16T19:59:23Z
dc.identifierhttp://www2.udec.cl/~ran/ojs/index.php/ran/article/view/42
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/42540
dc.descriptionThe economic and social importance of micro and small enterprises for the development of emerging economies is indisputable and is the subject of numerous studies around the world. This article analyzes the main aspects that influence their establishment and consolidation from three perspectives: determining factors for the continuity of the company, major stakeholders in the achievement of the strategic objectives, and fundamental characteristics of the business activity. The research, based on the experience of 34 micro and small business entrepreneurs in the commune of La Serena, Coquimbo Region, determined that the key factors for the continuity of the company are: the responsibility y commitment of the workers, the quality y cost of the inputs, and the workers’ motivation. Also, in order of priority, the major stakeholders are: customers, suppliers, workers, competition, community, creditors and government. Finally, the principal characteristics of the entrepreneurial business activity are: the financing of the business operations comes, mainly, from its own resources; the entrepreneurs consider the continuous search for customer’s satisfaction as a strategic aspect, and that they have an interest in the social and environmental impact generated by their company.en-US
dc.descriptionLa importancia económica y social que poseen las micro y pequeñas empresas para el desarrollo de las economías emergentes es indiscutible, por esta razón son objeto de estudio de numerosas investigaciones en el mundo. El siguiente artículo tiene por objeto analizar los principales aspectos que influyen en su establecimiento y consolidación, bajo tres perspectivas: actividades determinantes para la continuidad de la empresa, stakeholders decisivos para el logro de sus objetivos estratégicos y características primordiales de su actividad empresarial. La investigación, basada en la experiencia de 34 micro y pequeños empresarios del sector comercio de la comuna de La Serena, Región de Coquimbo, Chile, permitió determinar que los factores claves para la continuidad de la empresa son: la responsabilidad y compromiso de los trabajadores, seguida por la calidad y costo de los insumos y la motivación de los trabajadores. Asimismo, los actores categóricos, en orden de prioridad, son: los clientes, proveedores, trabajadores, competencia, comunidad, acreedores y gobierno. Finalmente, al caracterizar su actividad empresarial, se concluye que el financiamiento de sus operaciones proviene, mayoritariamente, de recursos propios; que consideran un aspecto estratégico la búsqueda continua de la satisfacción del cliente y que poseen interés por el impacto social y/o medioambiental que genera su empresa.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Concepcionen-US
dc.relationhttp://www2.udec.cl/~ran/ojs/index.php/ran/article/view/42/79
dc.sourceRevista Academia & Negocios; Vol 3, No 1 (2017); 11-22es-ES
dc.sourceRevista Academia & Negocios; Vol 3, No 1 (2017); 11-22en-US
dc.source0719-6245
dc.source0719-7713
dc.subjectEnterprise consolidation; micro and small enterprises; established businesses; factors; commerce sector; Coquimboen-US
dc.subjectconsolidación empresarial; micro y pequeñas empresas; establecimiento de negocios; factores; sector comercio; Coquimboes-ES
dc.titleImportant aspects in the consolidation of a company: A look from the trade sectoren-US
dc.titleAspectos importantes en la consolidación de una empresa: Una mirada desde el sector comercioes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES
dc.typeen-US


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record