A look of economic, symbolic aspects and emotions as part of a set of practices that determine consumer experiences luxury goods
Una mirada de los aspectos económicos, simbólicos y emocionales como parte de un conjunto de prácticas que determinan experiencias de consumo de bienes de lujo
Author
Muñoz Osores, Mauricio Edgardo; Universidad Santo Tomás
Reyes Rittig, Felipe; General Motors Chile
Orrego Morales, Juan Luis; Universidad Santo Tomás
Abstract
The present work aims to, identify and understand the manifest attitudes by a group of consumers of different segments, in relation to the decision-making process of purchase of brands of luxury in two regions of the country. From discussion groups and a subsequent qualitative analysis sessions, is expected to obtain a particular conceptualization about the meaning of luxury brand, different States of well-being or satisfaction generated by these, as well as the identification of certain brands that may be classified as “traditional luxury” and “new luxury”. This last point is of great importance to establish and recognize substantial di erences in the consumer market of luxury brands, given that by what is established in the present investigation, the pro le or nature of buyers differs, in terms of capacity, frequency and reasons for purchase. El presente trabajo tiene por objeto, identificar y comprender las actitudes manifiestas por un grupo de consumidores de segmentos diferenciados, en relación al proceso de decisión de compra de marcas de lujo en dos regiones del país. A partir de sesiones de discusión en grupos y un posterior análisis cualitativo, se pretende obtener una conceptualización determinada sobre el significado de marca de lujo, los diferentes estados de bienestar o satisfacción generados por estas, así como también, la identificación de ciertas marcas que puedan clasificarse como de “lujo tradicional” y “nuevo lujo”. Este último punto es de gran relevancia para establecer y reconocer diferencias substanciales en el mercado del consumo de marcas de lujo, dado que por lo establecido en la presente investigación, el perfil o naturaleza de los compradores difiere, en términos de capacidad, frecuencia y motivos de compra.