Family and participation in the school.
Familia y participación escolar.
Author
González Ford, María Adriana
Full text
http://revistas.ucn.cl/index.php/teologia/article/view/97310.22199/S07198175.2010.0002.00010
Abstract
The explanations and formulas of yesterday are not useful for responding to the questions and situations of today’s society. In the specifc area of education, the effort to include parents and guardians in the educational process is a goal of authorities and educational centers. In our culture, the educational level of mother and father marks the difference in how they concern themselves and follow through with the evolutionary stages of cognitive development. The mother’s background is especially pertinent, because in our society, she is generally the one concerned with the education of the children. Since 1990, is percebed governmental and familial interest has been observed. Both want to participate and be involved in educational centers. There are documents which support parental participation and indicate the benefts possible. These allow them to apply for projects that can help them in their involvement. Las explicaciones y fórmulas del ayer no sirven para responder a las interrogantes y situaciones de la sociedad actual. En el área específca de la educación los deseos de integración y participación de los padres y apoderados al proceso educativo son una aspiración tanto de autoridades como del centro educativo. En nuestra cultura, el nivel educativo de la madre y el padre presentan diferencias en la preocupación y seguimiento de las etapas evolutivas y desarrollo escolar. La escolaridad de la madre, es especial factor a considerar en el apoyo escolar dado que en nuestra sociedad, generalmente, es ella la encargada de la educación de los hijos. A partir de 1990, se percibe una mayor preocupación tanto del Estado como de la familia por integrarse y participar de manera más activa en el centro escolar. Existen diversos documentos que avalan la participación de los padres y disposiciones que les beneficia en su actuar, dado que les permite postular a proyectos que les ayuda en su labor de integración.