Emotions as an axis in the quality of university education, and engine for economic development
Las emociones como un eje en la calidad de la educación universitaria, y motor para el desarrollo económico
Author
Bravo Silva, Salustiano Sergio
Astudillo Castro, Carolina
Jiménez Peralta, Maite
Abstract
Promoting the quality of university education is fundamental for development, but sustaining it only from technical curriculums, is forget the value that add the emotional aspects in the formation of people with social responsibility invisible.The present article reflects how the incorporation of emotional aspects as a curricular axis, favors the effectiveness and depth of the learning, although its handling in the classroom forces a change in the teacher-student relationship.A classroom experience, based on what Krathwohl proposed, confirmed improvements in the willingness to work, behavior and results in the groups. This, in agreement with the literature, corroborates that an education that prioritizes generic competences, achieves greater development and productivity, forming professionals that will contribute better to the economic development of their community. Promover calidad de la educación universitaria es fundamental para el desarrollo, sin embargo sostenerlo solo desde currículos tecnificados, es olvidar el valor que agrega lo emocional en la formación de personas con responsabilidad social.El presente artículo reflexiona cómo la incorporación de lo emocional como un eje curricular, favorece la efectividad y profundidad de los aprendizajes, aunque su manejo en el aula obligue a un cambio en la relación profesor-alumno.Una experiencia de aula, basado en lo propuesto por Krathwohl confirmó mejoras en la disposición al trabajo, conductas y resultados en los grupos. Esto, en concordancia con la literatura, corrobora que una educación que prioriza competencias genéricas, consigue mayor desarrollo y productividad, formando profesionales que contribuirán mejor al desarrollo económico de su comunidad.