Show simple item record

La “cortegiania” y la “cortesana filosofía”: B. Castiglione y B. Gracián

dc.contributoren-US
dc.contributorUniversidad François Rabelaises-ES
dc.creatorRicci, Maria Teresa
dc.date2015-12-21
dc.identifierhttps://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/31
dc.identifier10.22370/rhv.2015.5.141
dc.descriptionThe aim of this article is to explore the concept of “courtliness” («cortesania») in Castiglione and Gracián. The hero of Gracián learns the art of the “courtliness” from Castiglione, but he is not a “courtier”. Gracián uses the word “courtier” in a much broader sense. The courtliness in Castiglione is a sort of meta-discipline that contains in itself all the arts and is founded on the universal rule of «grace». The article shows how the theory of the grace of Castiglione, through which the count would have been able to reconcile two requirements, achieved success in Court and a life governed by the sign of elegance, loses its intensity in Gracián, who insists more on the strategic behavior, based more on prudence and discretion than on grace. The courtesan philosophy of Gracián is understood as a discourse on the life. If we understand the court as the enclosed space in which the courtier of Castiglione lives, it is not a philosophy of court but a philosophy of human life. Gracián court is the square in the world.en-US
dc.descriptionEl artículo explora el concepto de « cortesanía » en Castiglione y en Gracián. El héroe de Gracián aprende el arte de la « cortesanía » de Castiglione, sin por eso ser un « cortesano ». Gracián emplea la palabra « cortesano » en un sentido mucho más amplio. La cortesanía en Castiglione es una suerte de metadisciplina que contiene en sí todas las artes y se funda sobre la regla universal de la « gracia ». El artículo muestra cómo la teoría de la gracia de Castiglione, a través de la cual el conde habría sabido conciliar dos exigencias, el éxito en la corte y una vida orientada bajo el signo de la elegancia, pierde su intensidad en Gracián, quien insiste más en el comportamiento estratégico, fundado más bien sobre la prudencia y la discreción que sobre la gracia. La filosofía cortesana de Gracián es entendida como un discurso sobre la vida. No se trata de una losofía de la corte, si se entiende a la corte como el espacio cerrado en el cual vive el cortesano de Castiglione, sino que de una filosofía de la vida humana. La corte de Gracián es la plaza del mundo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstitute of Philosophy, University of Valparaisoen-US
dc.relationhttps://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/31/428
dc.rightsCopyright (c) 2015 Revista de Humanidades de Valparaíso y Universidad de Valparaísoen-US
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0en-US
dc.sourceHumanities Journal of Valparaiso; No 5 (2015): No 5 (2015); 99-110en-US
dc.sourceRevista de Humanidades de Valparaíso; No 5 (2015): No 5 (2015); 99-110es-ES
dc.source0719-4242
dc.source0719-4234
dc.source10.22370/rhv2015iss5
dc.subjectCourtliness; Grazia; sprezzatura; despejo; prudence; discretionen-US
dc.subjectCortesanía; gracia; sprezzatura; despejo; prudencia; discreciónes-ES
dc.titleThe "Cortegiania" and "Courtesan Philosophy": B. Castiglione and B. Graciánen-US
dc.titleLa “cortegiania” y la “cortesana filosofía”: B. Castiglione y B. Graciánes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record