• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Ingeniería Industrial
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Ingeniería Industrial
  • View Item

Application of Linear Programming for the Timetabling Model in Technical Education Institution in Mexico

Aplicación de Programación Lineal para la Asignación de Horarios en una Institución Educativa Mexicana

Author
Canseco-González, Adriana

Sánchez-Partida, Diana

Zúñiga-Alcaraz, Catya

Olivares-Benítez, Elías

Full text
http://revistas.ubiobio.cl/index.php/RI/article/view/2779
Abstract
Un problema recurrente en cada inicio de periodo escolar en las Instituciones Educativas (IEs) es la calendarización de horarios de los profesores para un conjunto de grupos y cursos. En este trabajo se pretende optimizar la asignación de cursos a grupos en un conjunto de periodos de tiempo con determinados requerimientos. Se aborda este problema dentro de un plantel de educación técnica media, en el cual se analizan tres grupos de la especialidad de Laboratorista químico ofertada por la institución. Se diseñó un modelo de programación matemática que fue resuelto mediante la técnica de ramificación y acotamiento disponible en un software comercial de optimización llamado LINGO® 10. Este caso real fue implementado en el ciclo 2013 – 2014 y validado con éxito al resolver en 4 segundos las actividades que realizarán los empleados dentro de una franja horaria de entre 5 a 7 horas. El enfoque planteado contribuye a agilizar la toma de decisiones del centro escolar al inicio del ciclo académico.
 
Diverse scheduling problems in education such as planning of lectures’ or exams’ timetables are among the most recurrent problems each begging of an academic period. Therefore, these areas have been gaining interest, the planning of the schedules of professors or exams for a set of groups and courses. The timetabling problem involves scheduling a number of resources, each consisting of class of students, a teacher, a subject and a room, to a fixed number of time slots. The problem of school timetabling is addressed for an institution of technical education, analyzing three groups of one specialty among those offered by the institution. A mathematical programming model using branch and bound technique was designed to solve the timetable problem for a Mexican Institution. The solutions obtained by this approximation were implemented in the 2013 - 2014 academic period. The proposed approach has proved very good results by helping the decision makers in the institution to solve the planning of courses at the beginning of the academic period.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB