Show simple item record

50 años de Playtime (Tati, 1967): el cine como documento de la crisis del Movimiento Moderno.

dc.contributoren-US
dc.contributorUniversidad Icesies-ES
dc.contributorMinisterio de Cultura de Colombiaes-ES
dc.creatorLlorca, Joaquín
dc.date2018-11-20
dc.date.accessioned2019-04-22T14:24:44Z
dc.date.available2019-04-22T14:24:44Z
dc.identifierhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/437
dc.identifier10.32995/rev180.Num-41.(2018).art-437
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/51203
dc.descriptionThis paper delves into the spatial, material and social conditions suggested by the urbanism and architecture of the Modern Movement, as well as in the effect that modernity has had on the habitat taking the film Playtime (Tati, 1967) as a source of analysis. The paper reviews the enthusiastic image of urban modernism presented by the cinema of the 1920s, the principles of CIAM and the International Style in the light of the systematic criticism the film exerted on a modernity that based its program on the abstraction of space and human activities. The paper situates the film and its author within the most radical criticism of positivism that denounced the transformation of architecture into an instrument of consumption. It can be concluded that fifty years after its premiere, Playtime remains a relevant cinematic document to think about the transformations of the city and the consolidation of new socio-spatial rationales that show the increasingly difficult adaptation between architecture and society in contemporary times too.en-US
dc.descriptionA través del análisis de la película Playtime (Tati, 1967), el artículo profundiza en las condiciones espaciales, materiales y sociales propuestas por el urbanismo y la arquitectura del Movimiento Moderno; así como en el efecto que dicha modernidad ha tenido en el hábitat. Contrasta la imagen entusiasta con que el cine de los años veinte presentaba la modernidad urbana y revisa los postulados del CIAM y el Estilo Internacional a la luz de la crítica sistemática ejercida en la película a esa modernidad que fundamentó su programa en la abstracción del espacio y las actividades humanas. El texto sitúa el filme y a su autor dentro de la crítica más radical al positivismo, que denunciaba la trasformación de la arquitectura en instrumento de consumo. Concluye que, pasados cincuenta años de su estreno, Playtime se presenta como un documento cinemático pertinente para pensar las transformaciones de la ciudad y el posicionamiento de nuevas lógicas socioespaciales que también en la contemporaneidad evidencian la cada vez más difícil adecuación entre arquitectura y sociedad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Diego Portaleses-ES
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/437/374
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/437/675
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/437/676
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/437/677
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/437/678
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/437/679
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/437/680
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/437/681
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/437/682
dc.rightsCopyright (c) 2018 Revista 180es-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista 180; Núm. 41 (2018)en-US
dc.sourceRevista 180; Núm. 41 (2018)es-ES
dc.source0718-669X
dc.source0718-2309
dc.subjecten-US
dc.subjectCIAM; cinematic urbanism; International Style; space; urban scapeen-US
dc.subjectarquitectura; urbanismo; cinees-ES
dc.subjectCIAM; paisaje urbano; urbanismo cinemáticoes-ES
dc.titlePlaytime (Tati, 1967) 50 years later: films as a record of the crisis of the Modern Movementen-US
dc.title50 años de Playtime (Tati, 1967): el cine como documento de la crisis del Movimiento Moderno.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record