Show simple item record

LAS LETRAS ROMANAS MODERNAS (DIDONAS): SU IDENTIDAD VISUAL EN EL DEVENIR TIPOGRÁFICO

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorCarrere González, Alberto
dc.date2017-12-22
dc.date.accessioned2019-04-22T14:25:25Z
dc.date.available2019-04-22T14:25:25Z
dc.identifierhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/391
dc.identifier10.32995/rev180.Num-40.(2017).art-391
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/51314
dc.descriptionThe objective of this article is to explore the visual identity of Modern Face Roman (Didones) font in relation to the historical and theoretical evolution of typography, assessing why it has been the subject of such disparate evaluations in different typographical theories and reconsidering certain elements of those theories. With this aim, this article analyses the history of this typeface, opinions about it and the context in which it arose, as well as its formal and technical characteristics.The conclusion drawn is that the forms of this font, arising in the late eighteenth century out of a quest informed by rationalism and the Enlightenment, together with incipient industrial systemisation, were central to the functional, theoretical, and historical evolution of Western typography, with its duality of headlines and body text. Hence itsambivalent character (traditional, modern, classical, romantic) and the criticisms later made of it by the reform movement, which in the twentieth century extended its position on book design to the very heart of typographic theory.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este artículo es indagar en la identidad visual de las letras romanas modernas (didonas) en relación con el devenir histórico y teórico de la tipografía, averiguando por qué han recibido valoraciones tan dispares por algunas teorías tipográficas, y reconsiderar algunas claves de dichas teorías. Para ello se ha estudiado su historia, las opiniones acerca de ellas y el contexto en el que surgen, así como sus características formales y técnicas.Se concluye que sus formas de finales del siglo XVIII, nacidas de una búsqueda racional e ilustrada, junto con la incipiente sistematización industrial, están en el eje de la evolución funcional, teórica e histórica de la tipografía occidental, con la dualidad de textos para lectura o para titulares. De ahí su carácter ambivalente (tradicionales, modernas, clásicas, románticas) o las críticas posteriores del movimiento reformista, que extendió en el siglo XX su posición sobre el diseño de libros al centro de la teoría tipográfica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Diego Portaleses-ES
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/391/346
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/391/238
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/391/239
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/391/240
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/391/241
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/391/242
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/391/243
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/391/244
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/391/245
dc.relationhttp://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/downloadSuppFile/391/246
dc.rightsCopyright (c) 2017 Revista 180es-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista 180; Núm. 40 (2017)en-US
dc.sourceRevista 180; Núm. 40 (2017)es-ES
dc.source0718-669X
dc.source0718-2309
dc.subjecttypographyen-US
dc.subjectdidone; graphic design; typographic reformism; modern face roman; typographyen-US
dc.subjectdiseño gráfico, tipografíaes-ES
dc.subjectdidona; diseño gráfico; reformismo tipográfico; romana moderna; tipografíaes-ES
dc.titleMODERN FACE ROMAN (DIDONE) FONT: ITS VISUAL IDENTITY IN THE EVOLUTION OF TYPOGRAPHYen-US
dc.titleLAS LETRAS ROMANAS MODERNAS (DIDONAS): SU IDENTIDAD VISUAL EN EL DEVENIR TIPOGRÁFICOes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record