THE PIECES AND THE BOARD: THE EMERGENCY OF A NEW CATHEDRAL IN SANTIAGO DURING THE XVIII CENTURY
EL TABLERO Y LAS PIEZAS: LA EMERGENCIA DE UNA NUEVA CATEDRAL EN EL SANTIAGO DEL SIGLO XVIII
Author
Pérez Oyarzún, Fernando
Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/32610.32995/rev180.Num-39.(2017).art-326
Abstract
The article focuses on the construction of a new cathedral in Santiago de Chile during the mid-18th century, to replace the one existing until then. Considered a significant episode in the history of Chilean colonial architecture, the new cathedral exhibited functional, technical and representative conditions, which diverge from the one that had preceded it. The article seeks to highlight the dimension and meaning of this urban and architectural operation, made evident in the change of orientation, the dimensions and the internal organization of the new building. At the same time, it refers to the relationship of the new temple with its urban context. The proposedhypothesis is that the decision of building of a new cathedral responded, in addition to economical and ecclesiastical reasons, to the 18th century urban conditions and to the will of getting a new urban presence of the Church. Both its building features, as well as those of a representative character, propose a new relationship between the temple and the city. This was possible due to the cultural, economic and technical development happened during the second half of the 18th century in Chile, and can be related to more general reforms promoted by the Spanish Empire. El artículo aborda la construcción de una nueva catedral para la ciudad de Santiago a mediados del siglo XVIII, en reemplazo de la existente hasta entonces. Considerada un episodio significativo en la historia de la arquitectura colonial en Chile, la nueva catedral exhibió condiciones funcionales, técnicas y representativas diversas de aquella que la había precedido. El texto se propone relevar la dimensión y el sentido de esta operación arquitectónica y urbana, evidenciados en el cambio en la orientación, dimensiones y en la organización interna de la nueva catedral. A la vez, aborda la relación del nuevo templo con el contexto urbano. La hipótesis propuesta es que la decisión de construir una nueva catedral respondió, además de razones económicas y eclesiásticas, a las condiciones urbanas del Santiago de mediados del siglo XVIII y a la voluntad de lograr una nueva presencia urbana de la Iglesia. Tanto sus características constructivas como aquellas de orden representativo proponen una nueva relación entre templo y ciudad. Esta fue posibilitada por desarrollo cultural y técnico que tuvo lugar en la segunda mitad del siglo XVIII en Chile y puede ser relacionada con reformas más generales impulsadas por el Imperio Español.