Living A Dictatorship: History And Memory Of Chilean Teachers (1973-1990)
Vivir Una Dictadura: Historia Y Memoria De Los Profesores En Chile (1973-1990)
Author
Candina Polomer, Azun
Abstract
This article analyzes both the self-representation and the actionsdeveloped by Chilean teachers during the period of themilitary dictatorship (1973-1990) and the meaningful educationalreforms that took place during that time. This analysis focuseson the development and characteristics of the teachers’organizations before 1973, and offers a critical perspectiveregarding the impact of this period on the current self-perceptionof teachers, who as part of the professional, middleclass are caught in a conflict between their own roles and theexpectations of Chile’s contemporary society.Keywords: Chile, History, Memory, Teachers, Education. El artículo analiza la representación de sí mismos ylas acciones desarrolladas por los docentes chilenos duranteel período dictatorial y las profundas reformas realizadas a laeducación chilena en dicho período (1973-1990). Este análisisconsidera el desarrollo y las características de las organizacionesde los docentes previos a 1973, y ofrece una lectura críticadel impacto que esa historia ha tenido en la imagen actual quelos profesores y profesoras tienen de sí mismos, como partede una clase media profesional en conflicto con sus propiosroles y aspiraciones en la sociedad chilena contemporánea.Palabras clave: Chile, Historia, Memoria, Docentes, Educación.