The Tourist Image Of The Aconcagua Province. An Historical Analysis From The “En Viaje” Magazine, 1933-1973
La Imagen Turística De La Provincia De Aconcagua. Una Mirada Histórica Desde La Revista “En Viaje”, 1933-1973
Author
Urzúa Aburto, Cristian
Abstract
This research aims to analyse the tourist image of the Aconcagua Province through the textual and visual information published in “En Viaje” magazine between 1933 and 1973. With the emergence of the industry of tourism in Chile, directed by the State and entrepreneurs, a particular representation of the territory will be created to captivate local and foreign tourists. Editors, journalists, writers and photographers, will build an attractive image of the provinces, promoting its natural, historical and cultural attributes. From this analysis of the reports and illustrations, there is evidence of a set of tourist attractions linked to coastal resorts, hot springs, ski slopes and colonial towns of the Aconcagua Province, which converge toward a global tourist representation. It is proposed that this image is built on the basis of historical and sociocultural contexts, economic development strategies and a political conception which promotes national identity.Keywords: Tourist Image, En Viaje Magazine, Aconcagua Province, History of Tourism. Esta investigación tiene como objetivo analizar la imagen turística de la Provincia de Aconcagua a través de la información textual y visual publicada en la Revista “En Viaje” entre 1933 y 1973. Con la emergencia de la industria del turismo en Chile, dirigida por el Estado y los empresarios, se creará una representación particular del territorio para cautivar al turista nacional y extranjero. Editores, periodistas, escritores y fotógrafos, construirán una imagen atractiva de las provincias, promoviendo sus atributos naturales, históricos y culturales. Del análisis de los reportajes e ilustraciones, se evidencia un conjunto de atractivos turísticos vinculados a balnearios costeros, aguas termales, canchas de esquí y pueblos coloniales de la Provincia de Aconcagua, que convergen hacía una representación turística global. Se propone que esta imagen es construída en base a contextos históricos y socioculturales, estrategias de desarrollo económico y una concepción política que fomenta la identidad nacional.Palabras clave: Imagen Turística, revista En Viaje, Provincia de Aconcagua, Historia del turismo.