• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Antropología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Antropología
  • View Item

Inmigration, infance and social-educative integration: an etnographic study about palestinian children in Chile

Inmigración, infancia e integración socioeducativa: un estudio etnográfico sobre niños palestinos en Chile

Author
Carrasco Aguilar, Claudia

Molina, Mariadne

Baltar, María Julia

Full text
https://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/27361
10.5354/rca.v0i27.27361
Abstract
A great problem of the immigration is the social and educational integration of thechildren in his colleges. This ethnographic study, analyzes the social and school interactionsin a primary school with refugee Palestinian students. The aim is to know the processesof integration and the implicit conceptions in these processes. The results show that thecuriosity of the beginning into the relations between students turns in stereotypes topromote the acculturation as institutional practice. In the interaction student - school,exist labels towards the students, who are perceived as low. In the relations betweenparents and school, the stereotype demonstrates the cultural differences. Nevertheless,some out-of-school practices exist with characteristics of cultural miscegenation.
 
Una de las problemáticas que implica la inmigración es la integración social y educativade los niños en sus colegios. A través de un estudio etnográfico, se lleva a cabo un análisis delas interacciones socieducativas al interior de una escuela básica que acoge a estudiantesque son refugiados palestinos, con el fin de conocer los procesos de integración y lasconcepciones implícitas a la base de estos procesos. Los resultados muestran que en lasrelaciones entre pares, la curiosidad inicial derivó en estigmatizaciones mediatizadaspor la promoción de la aculturación como práctica institucional. En la interacciónestudiante-escuela, existen rotulaciones hacia los estudiantes, quienes son vistos comoinferiores. En el nivel de relaciones entre apoderados y escuela, la estigmatización semantiene, quedando en evidencia el papel de las diferencias culturales. Sin embargo,en este nivel existen prácticas extraescolares con características de mestizaje cultural.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB