• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Historia 396
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Historia 396
  • View Item

The Over Emphasis Of Public Education In Chile. Liceo Experimental Manuel De Salas And The ‘Integral Chilean’ (1932-1962)

La Sobredimensión De La Educación Estatal En Chile. El Liceo Experimental Manuel De Salas Y El ‘Chileno Integral’ (1932-1962

Author
Stern, Claudia

Full text
http://www.historia396.cl/index.php/historia396/article/view/160
Abstract
This article focuses on Chilean State Education, specifically the first experimental Chilean State High School, The Liceo Experimental Manuel de Salas (LMS), (1932-1962). The focus on educational development in that period will contribute to understanding the ways in which the Chilean State parceled public education through its varied yet somewhat restricted offerings. An unintended but key consequence of these edu- cational policies were the tensions between the widespread middle sectors over those thirty years. By analyzing the Liceos’ experience, I unravel social compositions, and present a paradigmatic representation of middle sectors’ tensions in which I define the ‘chileno integral’. This analysis can provide insights into the complex and segmented development of Chilean public education vis-á-vis middle sectors of that time.Keywords: middle sectors, ‘the integral chilean’, Liceo Experimental Manuel de Salas, public education.
 
Este artículo se enfoca en la educación secundaria estatal chilena, en particular, el primer liceo experimental en Chile, Liceo Experimental Manuel de Salas (LMS), entre 1932-1962. Un análisis del desarrollo de la educación secundaria en el período contribuirá a esclarecer de qué formas el Estado segmentó la educación estatal a través de sus variadas, y en cierto modo restrictivas, ofertas educacionales. Una consecuencia imprevista, pero clave de estas políticas educativas, fueron las tensiones entre los dispersos sectores medios entre 1932- 1962. Mediante el estudio de la experiencia del liceo, voy a desenmarañar composiciones de clase e introducir una figura paradigmática de las tensiones entre los sectores medios que en este trabajo denomino el ‘chileno integral’. Este análisis puede ayudar a comprender el complejo y segmentado desarrollo de la educación pública chilena vis -á-vis los sectores medios de la época.Palabras clave: Sectores medios, ‘chileno integral’, Liceo experimental Manuel de Salas (LMS), educación estatal.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB