The mechanics of prodiction of “urban imaginaries”
La mecánica de producción de los imaginarios urbanos;
Author
Campos Medina, Luis Alfredo
Alvarez Bové, Romina Alejandra
Abstract
Research on urban imaginaries has proliferated in Latin America for the past years. However, apparently no one has tackled the issue of how the image of the city comes to be. Therefore, there is a lack of explicit propositions regarding the way in which the process of production of urban imagery could be analyzed. In this article we propose a framework for the analysis of the production of urban imaginaries, by reviewing the most relevant literature in the field, which allows us to develop what we called the "mechanics" of production of urban imaginaries. Subsequently, in order to clarify our proposal, we refer to two case studies: the "Santiago in 100 words" short-story competition and the "Vivienda y Decoración" newspaper insert. According to our analysis, the "mechanics" of production of urban imaginaries is characterized by specific ways of representation used to depict urban environments, that due to their massive distribution, become perceptual frameworks of the city, getting fixed as the foundations for general action, giving shaping our experiences and permeating our interpretations of new imaginaries that come into place. La producción de investigaciones sobre imaginarios urbanos ha sido abundante en América
Latina. Sin embargo, tales investigaciones generalmente carecen de una descripción del modo
en que los imaginarios urbanos se producen y, en consecuencia, de una propuesta explícita
respecto del modo en que tal proceso puede ser analizado.
En este artículo proponemos una perspectiva de análisis para abordar la producción de
imaginarios urbanos. Para ello, hacemos una revisión bibliográfica de obras fundamentales en
este campo de estudios y entregamos nuestra propuesta sobre lo que hemos llamado
“mecánica” de producción de imaginarios. Para clarificar nuestro planteamiento hacemos
referencia a dos casos de estudio, el concurso de micro-relatos “Santiago en 100 palabras” y la
Revista “Vivienda y Decoración”, del diario El Mercurio. A partir de ellos, concluimos destacando
los aspectos generalizables de esta propuesta.
De acuerdo a nuestro planteamiento, la mecánica de producción de imaginarios se caracteriza
por ciertas formas específicas de representar la ciudad que, producto de su difusión y
reiteración sistemática, devienen marcos perceptivos de la ciudad, y se instalan como
disposiciones para la acción, dando forma a nuestras experiencias y generando un marco
interpretativo para nuevas representaciones que circulan en el medio urbano.