The finality and the limits of human sufferring: an interpretation of Amour by Michael Haneke
La finitud y los límites del sufrimiento humano: una lectura de Amour de Michael Haneke
Author
Caponi, Sandra
Full text
https://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/2861310.5354/0719-5281.2013.28613
Abstract
This paper analyzes the issue of the death with dignity, having as starting point Michael Haneke's film, Amour. Taking that movie as main reference, it is proposed a critical reflection concerning the place of the sufferings and pains that precede death in contemporary society; also using for this purpose works such as Seneca´s Letters to Lucilius, Norbert Elias' The Loneliness of the Dying, and the last book published by André Gorz, Letter to D. This article aims to give visibility to something that contemporary society persists in hiding: the suffering that precedes death; but it also aims to emphasize the importance that loving relationships, in this case the conjugal love, can have in that process. Este escrito analiza la temática de la muerte digna a partir de la película de Michael Haneke, Amour. Tomando esa cintacomo eje articulador, se propone una reflexión crítica sobre el lugar que ocupa el sufrimiento y el dolor que antecede a la muerte en la sociedad contemporánea, valiéndose, para ello, de autores como Séneca en sus Cartas Morales a Lucilio, Norbert Elias en La soledad de los moribundos, y del último libro publicado por André Gorz, Carta a D. Este artículo pretende dar visibilidad a un tema que la sociedad contemporánea se obstina en ocultar, como es el sufrimiento que antecede a la muerte, y de subrayar la importancia que los lazos afectivos, en este caso el amor conyugal, pueden tener en ese proceso.