Patient satisfaction with three dental specialties
Satisfacción del paciente con tres especialidades dentales
Author
Muza, Ricardo
Muza, Paula
Full text
https://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/177510.5354/rcsp.v12i1.1775
Abstract
Patient satisfaction surveys have become an increasingly useful tool for the measurement of the quality of dental services.The purpose of the present study is to assess the degree of satisfaction of female patients with three dental specialties: odontopediatrics, periodontics and oral surgery.A 238 female patient sample was used. Patients were aged 15 and more, and had received dental care at least twice at the Dental Service of the Hospital Rancagua, in Chile. They were surveyed during July 2007 and asked about their experience in prior visits. Patients reported the degree of satisfaction in a Likert-like 5 points score, for each of the 10 questions, focused in the fields of: access, communication with the dentist, infrastructure and other aspects.The areas that resulted as less than average after assessment, included the obtainment of appointments in a prescheduled time, and the waiting time at the clinic to gain access the dentist.The participants were in average satisfied with the explanations the dentist gave to them concerning the dental treatment and the access to the dental treatment. The availability of restrooms was the worst assessed. The area receiving the best satisfaction from the patients was the technical skills of the dentist.Such results indicate that the degree of patient satisfaction was moderately excellent. The areas identified as in need of an improvement include the following: dentist-patient rapport, appointment assignment system, shortening of the waiting time to access the dentist. Las encuestas de la satisfacción del paciente han llegado a ser una herramienta cada vez más importante en la medición de la calidad de los servicios dentales.El objetivo de este estudio es evaluar el nivel de satisfacción de pacientes mujeres con tres especialidades dentales: odontopediatría, periodoncia y cirugía oral.Se utilizó una muestra de 238 pacientes mujeres, de 15 años y más que recibieron atención dental al menos dos veces en el servicio dental de Hospital Rancagua de Chile. Fueron entrevistadas durante julio del 2007, acerca de sus experiencias en visitas previas. Las pacientes reportaron el nivel de satisfacción en una escala de 5 puntos tipo Likert para las 10 preguntas en un cuestionario, focalizado en áreas de: acceso, comunicación con el dentista, infraestructura, y otros aspectos.Las áreas evaluadas menos que regular incluyen la obtención de citaciones en un tiempo determinado, y tiempo de espera en la clínica para acceder al dentista. Las participantes estuvieron regularmente satisfechas con explicaciones del dentista acerca del tratamiento dental, y acceso al tratamiento dental. Lo peor evaluado fue la disponibilidad de baño. El área que recibió la mejor satisfacción por las pacientes fue la competencia técnica del dentista.Los resultados indican que el nivel de satisfacción del paciente fue moderadamente excelente.Las áreas identificadas como necesitadas de mejoramiento incluyen: comunicación dentista paciente, sistema de citación, acortar el tiempo de espera para acceder al dentista.