Happines Scale for Adults (EFPA)
Escala de Felicidad para Adultos (EFPA)
Author
Moyano, Emilio
Dinamarca, Daniela
Mendoza-Llanos, Rodolfo
Palomo-Vélez, Gonzalo
Abstract
Studying happiness psychometrically is recent, and the few available instruments are English rooted. Happiness is a concept that hasn’t reached to an agreement yet, typically measured as unidimensional, through a few direct items, and usually not specifying what constitutes it. In study 1, and based on a pentadimensional and emic concept of happiness, a 100 items scale was built to measure it among Chilean adults. It was applied to different samples (n=68; n=277) and refined through exploratory factor analysis, giving origin to the Happiness Scale for Adults (EFPA) -composed by 21 items- with good reliability and validity, distributed among four dimensions: psychological state, having family, achievement orientation and optimism. In study 2, the EFPA crossed validity was carried out with a new sample of adults (n=341), and through parallel analysis and structural equation modelling various models were tested, being confirmed one of 4 and other of 3 dimensions, keeping the later: state, having family and achievement orientation. Estudiar la felicidad psicométricamente es reciente, y los escasos instrumentos disponibles son de raíz inglesa. Felicidad es un concepto no consensuado aún, típicamente medido como unidimensional, mediante pocos ítems directos, y generalmente sin especificarse qué lo constituye. En el Estudio 1 y basados en un concepto pentadimensional y emic de felicidad, fue construida una escala de 100 ítems para medirla en adultos chilenos. Aplicada a diferentes muestras (n=68; n=277) y mediante análisis factorial exploratorio fue depurada, dando origen a la Escala de Felicidad Para Adultos (EFPA) -con 21 ítems- de buena confiabilidad y validez, distribuidos en cuatro dimensiones: estado psicológico, tener familia, orientación de logro y optimismo. En un Estudio 2 fue realizada una validación cruzada de la EFPA en una nueva muestra de adultos (n=341), y mediante análisis paralelo y ecuaciones estructurales se probó diferentes modelos, confirmándose uno de cuatro y otro de tres dimensiones, optándose por éste último: estado, tener familia y orientación de logro.