Show simple item record

Comparación del Consumo de Drogas en una Población Escolar de Género Masculino Utilizando la Metodología de Pares y el Cuestionario Auto Registrado Estándar

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorRodríguez, Jorge
dc.creatorDalbosco, Daniela
dc.creatorLee, María
dc.creatorValdés, Macarena
dc.creatorHoffman, Marianela
dc.creatorRamírez, Rafael
dc.creatorFernández, Ana
dc.creatorFlores, María
dc.creatorRamírez, Enrica
dc.creatorPruzzo, Matías
dc.date2017-05-27
dc.identifierhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/137
dc.descriptionThe objective of this study is to compare the declared licit and illicit drug consumption, between paired methodology (MP) and self assessed questionnaire (CAR). We suggest that understatement of illicit drug use will be minimized with the use of peer methodology, and that licit drug understatement will not be affected using peer methodology. The population of this study is composed by male school students ranging between middle and high School. The sample reached to 301 students. The results obtained regarding illicit drug consumption in the year, tend to be higher using MP compared with the CAR. Similarly, last month consumption reached a higher prevalence using MP than using CAR. There are no significant differences in both samples, during both periods. Nevertheless, in the last 12 months, illicit drug consumption doubled the CAR report in comparison to MP. Regarding drug consumption in the last 30 days, the results also showed that CAR underestimated half of the rate stated using MP. Illicit drug consumption is significantly higher using MP, than CAR, in both periods that were studied. Illicit consumption rates of in the past year and in the last month are significantly higher using MP, particularly with Marihuana. There are no statistical differences in the same periods, regarding licit drug consumption rate, as alcohol and tobacco.en-US
dc.descriptionEl objetivo es comparar el consumo de drogas a través de dos metodologías, la metodología de pares (MP) y la metodología del cuestionario auto registrado (CAR). La población está compuesta por escolares de género masculino, que cursan entre 8° básico y 4° medio. La muestra alcanzó a 301 escolares. Los resultados obtenidos son, una tendencia a mayor consumo general con la MP que con el CAR; igualmente, en el último mes el consumo muestra una tendencia al aumento con la MP en comparación con el CAR. En ambos períodos no hubo significación estadística. Por otro lado, el consumo de drogas ilícitas en los últimos 12 meses, fue el doble con la MP. En cuanto al consumo de los últimos 30 días, también se duplica al indagar con la MP. La declaración del consumo de drogas ilícitas es significativamente mayor con la MP que con el CAR, en ambos períodos estudiados. El consumo de marihuana, en ambos períodos, es el de mayor consumo entre las drogas ilícitas. Todas las diferencias alcanzaron significación y por lo tanto, la hipótesis que indica utilizando la MP se obtiene mayor declaración del consumo de drogas ilícitas se ratifica.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherTerapia Psicológicaen-US
dc.publisherTerapia Psicológicaes-ES
dc.relationhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/137/151
dc.rightsCopyright (c) 2017 Terapia Psicológicaes-ES
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 29, Núm. 2 (2011); 159-165en-US
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 29, Núm. 2 (2011); 159-165es-ES
dc.source0718-4808
dc.source0716-6184
dc.subjectDrug consumption; peer methodology; school population; menen-US
dc.subjectMetodología de pares; consumo de drogas; escolares; hombreses-ES
dc.titleDrug Consumption in The Masculine School Population Using The Peer Methodology and The Standard Self Assessment Questionnaireen-US
dc.titleComparación del Consumo de Drogas en una Población Escolar de Género Masculino Utilizando la Metodología de Pares y el Cuestionario Auto Registrado Estándares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record