• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item

Coping and ethnicity: Strategies in Aymara boys and girls

Afrontamiento y etnia: Estrategias en niños y niñas aymara

Author
Caqueo-Urízar, Alejandra

Urzúa, Alfonso

Ferrer, Rodrigo

Pereda, Noemí

Villena, Catalina

Irarrázaval, Matías

Full text
http://teps.cl/index.php/teps/article/view/28
Abstract
Aymara Childrens have experienced significant migration process over the past decades, however, few studies have been developed in children belonging to this ethnic group. In this reserch, the objective is to evaluate and compare the coping strategies used by Aymara and not Aymara Children. The sample consisted of 685 boys / girls aged 9 and 15 years of Municipal Schools and Private Schools Funded by the city of Arica.The results show the absence of differences population between Aymara and not Aymara boys and girls, in relation to problems experienced (pχ2>.05), the use of coping strategies used(pt>.05) and the effectiveness of the latter (pt >.05). We can conclude that children, as belonging to the ethnic group, are achieving adequate coping mechanisms in urban contexts.
 
Menores aymara han experimentado un proceso migratorio importante durante las últimas décadas, sin embargo, se han desarrollado escasos estudios en población infantil perteneciente a esta etnia. El objetivo de esta investigación es evaluar y comparar las estrategias de afrontamiento utilizado por niños y niñas Aymara y no Aymara. La muestra estuvo compuesta por 685 niños/as entre 9 y 15 años de escuelas municipales y colegios particular subvencionados de la ciudad de Arica. Los resultados muestran la inexistencia de diferencias poblacionales entre niños/as aymara y no aymara en relación a los problemas experimentados (pχ2>.05), el uso de estrategias de afrontamiento utilizadas (pt>.05) y la eficacia de estas últimas (pt>.05). Se concluye que los niños/as pertenecientes a la etnia estarían logrando adecuados mecanismos de afrontamiento en contextos urbanos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB