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Asphalt toughness effect on bituminous mixture fatigue behavior

Efecto de la tenacidad del asfalto en la resistencia a fatiga de las mezclas asfálticas

Author
Noguera, Alfredo H.

Miró, Rodrigo

Full text
http://www.ricuc.cl/index.php/ric/article/view/NOGUERA
Abstract
One of the most important parameters to define bituminous mixture behavior in service is the toughness that the bitumen provides when binding the aggregate particles; that is; the dissipated energy during the materials fracture process. The greater the dissipated energy in fracture, the better the bituminous mixture quality is. Hence, a relationship will have to exist if the toughness is removed during one load cycle (direct tension) or during many cycles along time (fatigue). The purpose of this study is to determinate relationships between the toughness of different bitumens and the fatigue behavior of their corresponding bituminous mixtures, for which, the toughness has been obtained by means of direct tension test and has been compared with the value of the fatigue law and dissipated energy obtained by fatigue bending test. Results showed that, this study expect to give important means for further research to predict fatigue life from a static test.Rev. ing. constr. [online]. 2011, vol.26, n.2, pp. 224-239. ISSN 0718-5073.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50732011000200006
 
Uno de los parámetros más importantes para definir el comportamiento de la mezcla en servicio es la tenacidad que el asfalto proporciona al aglomerar los agregados, es decir, la energía que se disipa al fracturar la mezcla, entre mayor sea dicha energía mejor será su calidad. Y por lo tanto, deberá existir una relación si dicha cantidad de energía se disipa en un ciclo de carga (tracción) o con muchos ciclos durante el tiempo (fatiga). El objetivo de éste trabajo es establecer una relación entre la tenacidad que ofrecen distintos asfaltos y el comportamiento a fatiga de sus correspondientes mezclas asfálticas, para lo cual, se ha obtenido la tenacidad mediante un ensayo de tracción directa y se ha comparado con los valores de las leyes de fatiga y energía disipada obtenidas del ensayo de flexo-tracción dinámica.Rev. ing. constr. [online]. 2011, vol.26, n.2, pp. 224-239. ISSN 0718-5073.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50732011000200006
 
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