• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aporía
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aporía
  • View Item

Currículo y vivencia

Curriculum and experience

Author
Sánchez, José

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/aporia/article/view/663
10.7764/aporia.16.663
Abstract
El currículo es una selección consciente de contenidos que impactan en el aprendizaje, la enseñanza y evaluación, con el propósito de responder a preguntas como: qué, cómo, para qué y por qué del aprendizaje. Al ser considerado un acuerdo político que implica diálogo social, está sometido a una realidad socio-histórica previa, producida por la vida en sus múltiples expresiones, de allí su etimología de caminata, jornada o carrera, y que lo transforma en una expresión simbólica, a causa del relativismo que emerge de la propia vida como hecho nuclear de la historia. Asimismo, el currículo requiere del texto como modelo para comprender el campo práctico de la acción, en la medida en que imitacreativamente las acciones humanas al diseñar perfiles profesionales, los cuales transfiguran la realidad educativa, en este aspecto el currículo es poético.
 
The curriculum is a conscious selection of contents that impact on learning, teachingand evaluation, with the purpose of answering questions such as: what, how, for whatand why of learning. Being considered a political agreement that implies social dialogue, itis subject to a previous socio-historical reality, produced by life in its multiple expressions,hence its etymology of walking, journey or career, which transforms it into a symbolic expression, because of the relativism that emerges from one’s life as a nuclear fact of history. Likewise, the curriculum requires the text as a model to understand the practical field of action, in the way that it creatively imitates human actions when designing professional profiles, which transfigure the educational reality, in this aspect the curriculum is poetic.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB