Optimal Location of Crashing Plants for Transportation of Base Course Material during the Construction Phase: A Case Study from a South American Project
Ubicación Optima de Plantas de Chancado para el Transporte de Material de Base Granular durante la et
Author
Vila, Alfredo
Araya, Felipe
Abstract
The transportation of base-course materials during construction is a challenging process of infrastructure projects, involving sub-processes such as quarrying, crushing, hauling, placement and compaction. The high cost of transporting base-course materials increases the total cost of the construction project. Thus, minimizing the cost of the transportation of base-course material during the construction may improve the performance in terms of highway infrastructure projects cost. This research presents an optimization model based on linear programming of the cost of transportation for base-course material that accounts for costs of extracting material, transportation from the quarry to the crushing plant, the cost of crushing material, transportation from the plant to the field, and the installation in the field. The proposed model is then implemented on a highway project constructed in Peru. The results emphasize the relevance of the location of the crushing plants within the project area and its impact on transportation costs. For instance, in the case study presented, the lowest cost was obtained when installing two crushing plants instead of one. The principal contribution of this study is providing an approach for construction managers and engineers providing better information to make decisions during the planning of base-course construction processes for highway infrastructure projects. El transporte de materiales base durante la etapa de construccion es un proceso con desafios para los proyectos de infraestructura que involucra procesos como la extraccion, chancado, transporte, colocacion y compactacion. El alto costo del transporte de materiales base aumenta el costo total de construir un proyecto. Por lo tanto, minimizando el costo de transporte de material base durante la construccion puede mejorar el desempeno en terminos de costo en proyectos de infraestructura. Por lo tanto, esta investigacion presenta un modelo de optimizacion basado en programacion lineal del costo de transportar material base que considera los costos de: extraccion del material, transporte desde la cantera de extraccion hasta la planta de chancado, el costo de chancado del material, transporte desde la planta hasta el terreno, y la instalacion en el terreno del Proyecto. El modelo propuesto es implementado en un Proyecto de carretera construido en Peru. Los resultados enfatizan la importancia de la ubicacion de la planta de chancado dentro del proyecto y los impactos en los costos de transportar el material. Por ejemplo, en el caso estudio presentado el costo mas bajo fue obtenido cuando se consideraron dos plantas de chancado en lugar de solo una. La contribucion principal del presente estudio es entregar un metodo para los administradores de proyectos de construccion e ingenieros que provee mayor informacion para la toma de decisiones durante la planificacion de los procesos constructivos de capas base en proyectos de infraestructura de carreteras.