Topologies of fatherhood, fatherland and war in José Martí’s early poetry of exile
Topologías de paternidad, patria y guerra en la primera poesía del exilio de José Martí;
Author
González García, Mónica
Abstract
Taking into account the concept of “topologies of Being” with which Puerto Rican philosopher Nelson Maldonado-Torres reflects upon the role of spatiality in the articulation of colonial subjects, I analyze the place that ideas such as fatherhood, fatherland and war occupy in José Martí’s poetic configuration of his lyric subjectivity in the early poetry of exile of Ismaelillo (1882). Additionally, I follow the analysis of Cuban critic Cintio Vitier on the value of some tropes in Martí’s poetry, in order to propose that the hostile historic atmosphere which the lyric “I” seeks to ethically control through the bifurcation of a single metaphor into opposite ethical meanings. This procedure,which I call antithetical trope, anticipates later ethic and poetic divisions inspired by what critic Julio Ramos defines as an “auratic concept of culture” and, as I suggest, by the type of modern anguish Sigmund Freud would describe in 1919 as “the uncanny”. Considerando el papel de la espacialidad en la configuración de las subjetividades coloniales según el concepto ‘topologías del ser’ en la elaboración del filósofo puertorriqueño Nelson Maldonado-Torres, analizo el lugar que paternidad, patria y guerra ocupan en la geografía subjetiva imaginada por el yo lírico en Ismaelillo (1882), primera poesía del exilio de José Martí. Siguiendo al crítico cubano Cintio Vitier en torno al valor de ciertos tropos en la poética martiana, propongo también que su primera poesía en el exilio da cuenta incipiente de un clima de época hostil que el yo lírico busca ordenar éticamente bifurcando una metáfora para producir valores opuestos. Esta operación, que llamo tropo antitético, anticipa divisiones ético-poéticas posteriores inspiradas en lo que el crítico puertorriqueño Julio Ramos llama “concepto aurático de cultura” y, según propongo, en el tipo de angustia moderna que en 1919 Sigmund Freud definiría como “lo ominoso”.