• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item

Popular Music, Nationalism Consumption and Politics in Chile during the 1940’s and 1960’s

Canción popular, nacionalismo, consumo y política en Chile entre los años 40 y 60

Author
Costa Garcia, Tânia da

Full text
https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/198
Abstract
Popular urban music is a typically modern cultural event. Its production, distribution and consumption occurredduring the process of urbanization of Chile and in a period of growing availability of technological resources. Thebroadcasting by the mass media allowed popular urban music to reach a larger audience than the local public.Therefore it did not take long time for popular urban music to become a means of cultural homogenization withinthe parameters of the market system of production and distribution of music, in Chile. This article aims to map theconnections between folk music and popular music, with the formation and consolidation of a consumer market formusic in Chile. Besides it considers the use of popular music in the forfties and the sixties as a political tool bydifferent groups of the Chilean society, during a time when arts were considered within the controversies about thenational identity that arose in different Latin American countries.
 
La canción popular urbana constituye una manifestación cultural típicamente moderna. Su producción,circulación y consumo se confunden con el proceso de urbanización y con la disponibilidad derecursos tecnológicos. Transmitida por los medios de comunicación de masas, al llegar a un públicobastante más amplio que los receptores locales, no demoró, dentro de la lógica de mercado, para traducirseen un importante vector de homogeneización cultural. El objetivo de este artículo es diseñar un mapade las conexiones entre música folclórica, canción popular, formación y consolidación de un mercadoconsumidor y los usos políticos de la música popular chilena por parte de diferentes sectores de estasociedad entre los años 40 y 60, período en el que las artes estuvieron relacionadas con las luchas de lasrepresentaciones en torno de la identidad nacional en diferentes países de América Latina.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB