Show simple item record

Canción popular, nacionalismo, consumo y política en Chile entre los años 40 y 60

dc.creatorCosta Garcia, Tânia da
dc.date2009-01-01
dc.date.accessioned2019-08-05T21:47:41Z
dc.date.available2019-08-05T21:47:41Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/198
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/103175
dc.descriptionPopular urban music is a typically modern cultural event. Its production, distribution and consumption occurredduring the process of urbanization of Chile and in a period of growing availability of technological resources. Thebroadcasting by the mass media allowed popular urban music to reach a larger audience than the local public.Therefore it did not take long time for popular urban music to become a means of cultural homogenization withinthe parameters of the market system of production and distribution of music, in Chile. This article aims to map theconnections between folk music and popular music, with the formation and consolidation of a consumer market formusic in Chile. Besides it considers the use of popular music in the forfties and the sixties as a political tool bydifferent groups of the Chilean society, during a time when arts were considered within the controversies about thenational identity that arose in different Latin American countries.en-US
dc.descriptionLa canción popular urbana constituye una manifestación cultural típicamente moderna. Su producción,circulación y consumo se confunden con el proceso de urbanización y con la disponibilidad derecursos tecnológicos. Transmitida por los medios de comunicación de masas, al llegar a un públicobastante más amplio que los receptores locales, no demoró, dentro de la lógica de mercado, para traducirseen un importante vector de homogeneización cultural. El objetivo de este artículo es diseñar un mapade las conexiones entre música folclórica, canción popular, formación y consolidación de un mercadoconsumidor y los usos políticos de la música popular chilena por parte de diferentes sectores de estasociedad entre los años 40 y 60, período en el que las artes estuvieron relacionadas con las luchas de lasrepresentaciones en torno de la identidad nacional en diferentes países de América Latina.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formathtml
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/198/163
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/198/188
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 63 Núm. 212 (2009): Julio-Diciembre; Pág. 11 - 28es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.titlePopular Music, Nationalism Consumption and Politics in Chile during the 1940’s and 1960’sen-US
dc.titleCanción popular, nacionalismo, consumo y política en Chile entre los años 40 y 60es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record