• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

The History of Psychology Courses in Accredited Programs in Chile

Los cursos de historia de la psicología en carreras acreditadas en Chile;
;

Author
Kaulino, Adriana

Jacó-Vilela, Ana María

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/50744
10.5354/0719-0581.2018.50744
Abstract
The article describes the current state of the training in history of psychology in Chile, focusing the analysis on 18 programs of history of psychology courses and other equivalent courses taught in the country. The results indicate that the field has been expanded and strengthened institutionally, in line with the trend observed in other countries such as Argentina and Brazil. Regarding the history of psychology courses, they are still present in Chile in most of the undergraduate curricula, representing an opportunity for the development of critical thinking of psychologists who must face contexts of increasing complexity. However, the traditional historiographical approaches in the teaching of history of psychology also persist. The article concludes with the argument that the modification of this trend is crucial for the future of a history of psychology that does not renounce to expand its audience and impact on the interior of the discipline.
 
El artículo describe el estado actual de la formación en historia de la psicología en Chile, focalizando el análisis en dieciocho programas de cursos de historia de la psicología y otros equivalentes dictados en el país. Los resultados indican que el campo se ha ampliado y fortalecido institucionalmente, siguiendo la tendencia observada en otros países como Argentina y Brasil. Con relación a los cursos de historia de la psicología, en Chile estos siguen teniendo presencia en la mayoría de las mallas curriculares de pregrado, representando una oportunidad para el desarrollo del pensamiento crítico de psicólogo/as que deben enfrentarse a contextos de creciente complejidad. Sin embargo, se observa que en la enseñanza de la historia de la psicología persisten los enfoques historiográficos tradicionales. El artículo concluye argumentando que la modificación de esta tendencia es determinante para el futuro de una historia de la psicología que no renuncie a ampliar su audiencia e impacto en el interior de la disciplina.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB