• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Interaction Analysis among Preservice Teachers During a Serious Game

Análisis de las interacciones entre estudiantes de pedagogía durante un juego serio;
;

Author
Guerra Zamora, Paula

Grau Cárdenas, Valeska

Balmaceda, Christian Sebastián

Galdames Riquelme, Alejandra

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/50750
10.5354/0719-0581.2018.50750
Abstract
Teacher education is a crucial aspect in improving education. However, the discussion in this field has focused on global issues, such as economical or structural aspects, leaving in the background the complex process of learning to teach as part of the teacher professional development. Therefore, it is important to analyse the mechanisms behind professional learning. This research is focused on the analysis of the interactions among preservice teachers involved in a game designed to promote reflection and sociocognitive conflict. This is a multiple case design, with a sample of 15 preservice teachers that were in the first year in a private university from Santiago, Chile. The interactions are analysed qualitatively, distinguishing among disputational, cumulative and exploratory interactions. Results indicate a predominance of exploratory talk and some differences among the groups were observed. Findings are discussed in terms of the implications for teacher education.
 
La formación de profesores es clave para mejorar la calidad de la educación, sin embargo, se han ignorado aspectos fundamentales del aprendizaje profesional, como las creencias y conocimientos previos que se ponen en juego en el proceso de aprender a enseñar. Por lo anterior es relevante profundizar en los mecanismos que explican el aprendizaje profesional. Esta investigación busca caracterizar las interacciones que se observan entre estudiantes de pedagogía que participan en un juego diseñado para promover la reflexión y el conflicto sociocognitivo. Se utiliza un diseño de casos múltiples. La muestra está compuesta por 15 estudiantes de pedagogía de primer año de una universidad privada de Santiago de Chile. Las interacciones se analizan de forma cualitativa, distinguiendo entre interacciones disputacionales, acumulativas y exploratorias. Los resultados apuntan a un predominio de estas últimas, observándose diferencias entre los tres grupos analizados. Se discuten los resultados en términos de las implicancias para la formación de profesores.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB