• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Estudio de la Validez Predictiva del Examen Especial de Admisión de Alumnos a la Carrera de Psicología

Study of the Predictive Validity of the Special Examination for the Students’ Admission to the Psychology Program

Author
Gallardo Rayo, Iris

Álvarez Aguirre, Yolanda

Rojas Gorigoytia, Mónica

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17379
10.5354/0719-0581.2003.17379
Abstract
Con el fin de evaluar la validez predictiva del Examen Especial de Admisión paralos postulantes a la Carrera de Psicología en la Universidad de Chile, se llevó a cabo una investigación que consistió en un estudio de seguimiento de 121 estudiantes que ingresaron a la carrera en dos promociones consecutivas.Los resultados obtenidos indicaron, en concordancia con la hipótesis planteada, quela proporción de estudiantes con desórdenes mentales resultó significativamente inferior a la proporción presentada por la población de referencia, que ascendía a un 15.9%.A su vez, el análisis de las diferentes instancias de examinación aplicadas (psicometría, entrevistas y dinámicas grupales) indicó que dentro de éstas, el test de Zulliger fue el que de manera más significativa aportó a la predicción de desórdenes contraindicados en los estudiantes.
 
In order to evaluate the predictive validity of the admission special examinationtests for students entering the Psychology program at the University of Chile, afollow up study of 121 students was carried out during two consecutive years.The results showed, according to the hypotesis, that a significant proportion ofstudents had lower indicators of mental disorders, as compared to the percentageof a referent population, (15.9%).An analysis of the different instruments used at this examination (such as tests,interviews and focus groups), showed that the Zulliger test most significantlycontributed to this mental disorder prediction in students.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB