Ophthalmological evaluation in children referred to a low-vision rehabilitation project of a social assistance agency
Evaluación oftalmológica en niños derivados a un proyecto de rehabilitación en baja visión de un organismo de apoyo social
Author
Barría Von-B., Fernando
Parada H., Rodrigo
Triviño F., Loreto
Ramos G., Patricia
Marín D., Marta
Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/61410.32641/andespediatr.v90i3.614
Abstract
Introduction: A low-vision (LV) rehabilitated child can receive comprehensive education.Objective: To study the profile of school children referred for evaluation to a rehabilitation project in a social assistance agency.Patients and Method: Descriptive cross-sectional study of beneficiaries evaluated between September 2015 and September 2016 in the National Board of School Assistance and Scholarships (JUNAEB). The referral diagnosis, monocular visual acuity (VA) with optical correction at far (Feinbloom chart) and close (Zeiss chart) distances were considered. They were classified according to VA and perimetry. Treatment success was considered if VA reaches ≥ 0.4 at far and/or close distances with optical devices.Results: 278 students were assessed. 153 (55%) were men, 121 (43.5%) between the ages of 10 to 14. Bilateral congenital cataract, retinal dystrophies, high myopia, optic atrophy, and congenital nystagmus were the most frequent pathologies. 224 students (80.6%) received optical devices. 85 (37.9%) presented moderate LV and 63 (28.6%) severe LV; 122 (54.5%) presented normal perimetry, 68 (30.4%) tubular Visual Field (VF), 19 (8.5%) sectoral VF defects, and 15 (6.7%) central scotoma. 198 (88.4%) students achieved visual success at a far distance and all achieved visual success at a near distance. 48 (17.2%) students could not be rehabilitated due to a neuro-ophthalmological condition (41.7%), high refractive error (16.6%) or congenital glaucoma (10.4%).Six (2.2%) cases improved VA with a new optical correction.Conclusion: This success demonstrates the need to provide low vision aids to schoolchildren with LV. Our challenge is to maintain this program and to educate ophthalmologist for timely referral. Un niño con baja visión (BV) rehabilitado puede tener una educación integral.Objetivo: Estudiar el perfil de los escolares derivados para evaluación a un Proyecto de Rehabilitación en un organismo de apoyo social.Pacientes y Método: Estudio transversal descriptivo de beneficiarios evaluados entre septiembre 2015 y septiembre 2016 en JUNAEB. Se consideró diagnóstico de derivación, agudeza visual monocular (AV) con corrección óptica para lejos (cartillas Feinbloom) y cerca (cartillas Zeiss). Se clasificaron según AV y perimetría. Se consideró éxito de tratamiento lograr AV ≥ 0,4 para lejos y/o cerca con ayuda óptica.Resultados: Se evaluaron 278 escolares. 153 (55%) fueron hombres, 121(43,5%) entre 10 a 14 años. Catarata congénita bilateral, distrofias retinales, alta miopía, atrofia óptica y nistagmus congénito fueron las patologías más frecuentes. 224 (80,6%) se habilitaron con ayudas. 85 (37,9%) presentaron BV moderada y 63 (28,6%) BV severa. 122 (54,5%) presentaban perimetría normal, 68 (30,4%) campo visual (CV) tubular, 19 (8,5%) defecto sectorial del CV y 15 (6,7%) compromiso central del CV. 198 (88,4%) escolares lograron éxito visual de lejos y todos lograron éxito visual de cerca. 48 (17,2%) escolares no pudieron ser rehabilitados, estando asociados a una afección neuroftalmológica (41,7%), alto error refractivo (16,6%) o glaucoma congénito (10,4%). 6 (2,2%) casos mejoraron su AV con nueva corrección óptica.Conclusión: El éxito obtenido demuestra la necesidad de habilitar visualmente a escolares con BV. Nuestro desafío es mantener este programa y educar al oftalmólogo prestador para una derivación oportuna.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Seminar: the economic constitution, academic vision-political vision
Bascuñán Valdés, Antonio. Revista de Derecho Público; No. 62 (2000); Págs. 8-9 -
Litigating tunnel vision: : Litigating tunnel vision: analysis and thoughts on the Colina case
Beltrán Román, Víctor. Revista Justicia & Derecho; Vol. 4 No. 1 (2021): Volumen 4, número 1 (2021) Justicia & Derecho; 1-18 -
Estudios de comunicación política desde una visión múltiple
Muñiz, Carlos. Perspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867; Vol. 12 No. 2 (2019): Julio - Diciembre; 7-10