• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Parentalidad y salud mental adolescente: diferencias entre ciudades y tipo de dependencia escolar

Parenthood and Adolescence mental health. Differences by Geographic Location and school belonging

Author
Casassus Rodino, Martín

Valdés Correa, Macarena

Florenzano Urzúa, Ramón

Cáceres Contreras, Eugenio

Aspillaga Herrera, Carolina

Santander Rigollet, Sylvia

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17935
10.5354/0719-0581.2011.17935
Abstract
Los estilos de crianza influyen en la salud mental adolescente. Trabajos previos han corroborado el modelo explicativo de Brian Barber que relaciona variables parentales (control psicológico, control conductual, apoyo social) con otras de funcionamiento adolescente (depresión, comportamiento antisocial, iniciativa social). Este estudio pretende comprobar el modelo en tres ciudades de Chile y tipos de escuelas. Resultados: el modelo responde en la muestra total, pero presenta diferencias por ciudad y dependencia escolar. La iniciativa social no se relaciona con el apoyo social parental en Antofagasta, pero sí en Santiago y Concepción. Indicadores de depresión son más altos en colegios particulares privados; los subvencionados presentan los menores puntajes en comportamiento antisocial.    
 
Parenting styles influence adolescent´s mental health. Previous work has corroborated the explicative model proposed by Brian Barber that correlates parental variables (psychological control, behavioral control, social support) with adolescent functional behaviors (depression, antisocial behavior, social initiative). In this study the model is applied in a representative sample of students in three Chilean cities with different administrative school systems. Results: the model fits in the overall sample, but presents differences by city and school system. Social initiative doesn't correlate with parental support in Antofagasta, but it does in Santiago and Concepción. Depressions indexes are higher in private schools; state subsidized schools present the lower scores in the antisocial behavior scale.    
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB