• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Palimpsesto. Revista Científica de Estudios Sociales Iberoamericanos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Palimpsesto. Revista Científica de Estudios Sociales Iberoamericanos
  • View Item

Los tiempos simultáneos de Chacabuco: espacio y lugar a través de las piezas documentales Yo fui, yo soy, yo seré y La sombra de Don Roberto

Chacabuco's simultaneous times: Space and Place Through the Documentary Films Yo fui, yo soy, yo seré and La sombra de Don Roberto

Author
Adasme, Hernán

Full text
http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/2829
Abstract
Este ensayo analiza los documentales Yo fui, yo soy, yo seré (1974) de Walter Heynowski y Gerhard Scheumann y La sombra de Don Roberto (2007) de Juan Diego Spoerer y Hakan Engström, a fin de comprender cómo el pasado y el presente de la oficina salitrera Chacabuco se rearticulan a través de diferentes lenguajes visuales. En base a la conceptualización diseñada por Michel de Certeau, ambos documentales son entendidos como acciones narrativas que reacoplan el presente y el pasado de Chacabuco a distintos episodios de la historia política de Chile, por medio del diálogo entre espacio, lugar y tiempo. Las representaciones de Chacabuco rompen la linealidad temporal y transforman el lugar en un sitio donde la historia, la memoria y el tiempo concurren simultáneamente. El examen de estos relatos documentales ayuda a entender los modos en que diferentes lenguajes visuales representan lugares y los reconectan a procesos históricos más amplios.
 
This essay analyzes the documentary films Yo fui, yo soy, yo seré (Walter Heynowski and Gerhard Scheumann, 1974) and La sombra de Don Roberto (Juan Diego Spoerer and Hakan Engström, 2007) in order to comprehend how the past and present of the nitrate town Chacabuco are reshaped through different visual languages. By applying Michel de Certeau’s conceptualization about space and place, both films can be analyzed as narratives that organize territory and configured memory, as a result of an intense dialogue between space, place and time. Therefore, the essay argues that the representations of Chacabuco breaks the time continuum and transform the place into a site in which history, memory and time come together simultaneously. Examining this issue helps to illuminate how different visual languages can represent places and reconnected them to a wide historical process, which embraces different narratives and experiences.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB