• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Palimpsesto. Revista Científica de Estudios Sociales Iberoamericanos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Palimpsesto. Revista Científica de Estudios Sociales Iberoamericanos
  • View Item

El Nuevo Cine Chileno y los pobres del campo y la ciudad: ¿Hacia una concepción político-pedagógica del cine? (1957-1973)

The New Chilean Cinema and the poor of the countryside and the city: Toward a political-pedagogical conception of the cinema? (1957-1973)

Author
Fauré, Daniel

Full text
http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/2831
Abstract
El ensayo analiza el desarrollo del Nuevo Cine Chileno entre 1957 y 1973, y reflexiona sobre la configuración de una propuesta político-pedagógica en su trabajo, definida a partir de la relación que establece esta corriente con los sectores populares. Se sostiene que, luego de una fase inicial de re-descubrimiento de lo popular, los cineastas y documentalistas chilenos redefinieron su rol sociopolítico en clave educativa, definiendo su trabajo como una “herramienta pedagógica” de y para el campo popular, dividiéndose en dos posturas: entre un cine como táctica de esclarecimiento ideológico (de vanguardia) y otro de objetivación y análisis crítico de la realidad (similar a la propuesta freiriana de concientización).
 
The essay analyses the development of the New Chilean cinema between 1957 and 1973, and reflects on the configuration of a political-pedagogical proposal in their work, defined on the basis of the relationship that sets this current with the popular sectors. It is argued that after an initial phase of re-discovery of what is popular, filmmakers and chileans documentalists have redefined their socio-political role in educational key, defining their work as a "pedagogical tool" of and for the popular field, making a distintion between two positions: the first considerates the cinema as a tactic of ideological clarification (Vanguard) and the other suggests a cinema as a tool of objectification and critical analysis of reality (similar to the proposal freiriana of awareness).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB