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POLITICAL INSTITUTIONS, POLICYMAKING PROCESSES, AND POLICY OUTCOMES IN PARAGUAY, 1954-2003

Author
Molinas, José

Pérez Liñán, Aníbal

Saiegh, Sebastián

Full text
http://www.revistacienciapolitica.cl/index.php/rcp/article/view/837
Abstract
This paper characterizes the evolution of Paraguay’s policymaking process (PMP) between 1954 and 2003. We present an overview of the PMP under the rule of Alfredo Stroessner (1954–89) and explore the institutional setting emerging after 1989. We discuss how the Colorado Party progressively broke up into several factions and characterize the distinctive patterns of policymaking that emerged after the adoption of the 1992 Constitution. We hypothesize that the presence of a large number of veto players has made policy change more difficult and that legislators are inclined to pursue particularistic policies. In order to test those hypotheses we rely on a database containing virtually every bill introduced in Congress since April of 1992. Our conclusions suggest that the current Paraguayan PMP may be flexible for the provision of particularistic benefits, but rigid for the approval of broad regulatory or redistributive policies.
 
Este artículo caracteriza la evolución del proceso de elaboración de políticas (PMP) en Paraguay durante el período 1954–2003. El siguiente trabajo ofrece una perspectiva general del PMP durante la dictadura de Alfredo Stroessner (1954–89) y explora el contexto institucional resultante a partir de 1989. Tras analizar la fragmentación del partido Colorado, se describen los patrones característicos de la elaboración de políticas surgidas con la Constitución de 1992. Se sostiene como hipótesis que la presencia de un amplio número de jugadores con capacidad de veto ha dificultado el cambio y que los legisladores tienden a promover políticas particularistas. Para poner a prueba tal supuesto, utiliza una base de datos que contiene los proyectos de ley ingresados al Congreso desde abril de 1992. Las conclusiones sugieren que el proceso político paraguayo puede ser flexible para generar beneficios particularistas y rígido a la hora de realizar amplias transformaciones de tipo regulatorio o redistributivo.
 
Metadata
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