Show simple item record

POLITICAL INSTITUTIONS, POLICYMAKING PROCESSES, AND POLICY OUTCOMES IN PARAGUAY, 1954-2003

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorMolinas, José
dc.creatorPérez Liñán, Aníbal
dc.creatorSaiegh, Sebastián
dc.date2019-06-27
dc.date.accessioned2019-11-26T13:07:53Z
dc.date.available2019-11-26T13:07:53Z
dc.identifierhttp://www.revistacienciapolitica.cl/index.php/rcp/article/view/837
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/121401
dc.descriptionThis paper characterizes the evolution of Paraguay’s policymaking process (PMP) between 1954 and 2003. We present an overview of the PMP under the rule of Alfredo Stroessner (1954–89) and explore the institutional setting emerging after 1989. We discuss how the Colorado Party progressively broke up into several factions and characterize the distinctive patterns of policymaking that emerged after the adoption of the 1992 Constitution. We hypothesize that the presence of a large number of veto players has made policy change more difficult and that legislators are inclined to pursue particularistic policies. In order to test those hypotheses we rely on a database containing virtually every bill introduced in Congress since April of 1992. Our conclusions suggest that the current Paraguayan PMP may be flexible for the provision of particularistic benefits, but rigid for the approval of broad regulatory or redistributive policies.en-US
dc.descriptionEste artículo caracteriza la evolución del proceso de elaboración de políticas (PMP) en Paraguay durante el período 1954–2003. El siguiente trabajo ofrece una perspectiva general del PMP durante la dictadura de Alfredo Stroessner (1954–89) y explora el contexto institucional resultante a partir de 1989. Tras analizar la fragmentación del partido Colorado, se describen los patrones característicos de la elaboración de políticas surgidas con la Constitución de 1992. Se sostiene como hipótesis que la presencia de un amplio número de jugadores con capacidad de veto ha dificultado el cambio y que los legisladores tienden a promover políticas particularistas. Para poner a prueba tal supuesto, utiliza una base de datos que contiene los proyectos de ley ingresados al Congreso desde abril de 1992. Las conclusiones sugieren que el proceso político paraguayo puede ser flexible para generar beneficios particularistas y rígido a la hora de realizar amplias transformaciones de tipo regulatorio o redistributivo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherHomeen-US
dc.publisherInicioes-ES
dc.relationhttp://www.revistacienciapolitica.cl/index.php/rcp/article/view/837/492
dc.rightsCopyright (c) 2018 José Molinas, Aníbal Pérez Liñán, Sebastián Saieghes-ES
dc.sourceHome; Vol. 24, Núm. 2 (2004); 67-93en-US
dc.sourceInicio; Vol. 24, Núm. 2 (2004); 67-93es-ES
dc.subjecten-US
dc.subjecten-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectParaguay, Veto–players, Policymaking, Parties, Legislative Politicses-ES
dc.titleen-US
dc.titlePOLITICAL INSTITUTIONS, POLICYMAKING PROCESSES, AND POLICY OUTCOMES IN PARAGUAY, 1954-2003es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record