Twitter and political communication: the case of the Partido Popular and Podemos in the 2016 general elections
Uso e influencia de Twitter en la comunicación política: el caso del Partido Popular y Podemos en las elecciones generales de 2016;
Uso e influência do Twitter na comunicação política: o caso do Partido Popular e Podemos nas eleições gerais de 2016
Author
Marín-Dueñas, Pedro Pablo; Universidad de Cádiz
Simancas-González, Esther; Universidad de Cadiz
Berzosa-Moreno, Alba
Abstract
This paper analyzes how Twitter was used by the five official accounts of the Autonomous Communities with the largest number of followers of the Partido Popular and Podemos during the electoral campaign for the 2016 general elections. Based on the content analysis methodology, 1.845 tweets were analyzed. The results obtained confirm the use of Twitter as a unidirectional tool, without establishing a fluid dialogue between parties and voters. Twitter is used to disseminate information and promote aspects of the electoral campaign. Este trabajo analiza el uso que hicieron de Twitter las cinco cuentas oficiales de las comunidades autónomas con mayor número de seguidores del Partido Popular y Podemos durante la campaña electoral para las elecciones generales de 2016. Siguiendo la metodología del análisis de contenido, se analizaron 1.845 tuits. Los resultados obtenidos confirman el uso de Twitter como herramienta unidireccional, sin llegar a establecerse un diálogo fluido entre partidos y votantes. Twitter es utilizado como un medio para la difusión de información y la promoción de aspectos propios de la campaña electoral. Este trabalho analisa o uso que fizeram do Twitter as cinco contas oficiais das comunidades autônomas com maior número de seguidores do Partido Popular e Podemos durante a campanha eleitoral para as eleições gerais de 2016. Seguindo a metodologia de análise de conteúdo, foram analisados 1.845 tweets. Os resultados obtidos confirmam o uso do Twitter como ferramenta unidirecional, sem chegar a se estabelecer um diálogo fluido entre partidos e votantes. O Twitter é utilizado como meio para a difusão de informação e a promoção de aspetos próprios da campanha eleitoral.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
What do Portuguese MPs use Twitter for? : A study case of political communication in a country with a small Twitter Adoption rate
Ferro-Santos, Sofia; Cardoso, Gustavo; Santos, Susana. Cuadernos.info; No. 58 (2024): Dossier: "Comunicación organizacional, estratégica y relaciones públicas en América Latina: convergencias y divergencias" y Temas Generales; 184-207 -
Detecting ideological hatred on Twitter. Development and evaluation of a political ideology hate speech detector in tweets in Spanish
Amores , Javier J; Blanco-Herrero, David; Sánchez-Holgado, Patricia; Frías-Vázquez, Maximiliano. Cuadernos.info; No. 49 (2021): Computational methods and Big Data; 98-124 -
Influencers, personal branding and political ideology on Twitter
Fernández Gómez, Jorge David; Universidad de Sevilla; Hernández-Santaolalla, Víctor; Universidad de Sevilla; Sanz-Marcos, Paloma; Universidad de Sevilla. Cuadernos.info; núm. 42: Social media, branding y consumo; 19-37