El hombre de la multitud and El pintor de la vida moderna: the influence of Edgar Allen Poe in the construction of Baudelaire's concept of modernity
El hombre de la multitud y El pintor de la vida moderna: la influencia de Edgar Allan Poe en la construcción del concepto de modernidad de Baudelaire;
Author
Pizarro Obaid, Francisco
Abstract
The 19th century gave rise to new forms of metropolitan subjectivity with an exceptional treatment in Edgar Allan Poe's tale "The Man of the Crowd". The relevance of this short story into his work is undeniable, as well as its contribution to the development of the narrative genre. However, Poe's story can be considered as a source of considerable infl uence in the redefi nition of the concept of modernity, that Baudelaire will express in his work "The Painter of Modern Life". In examining the anonymous character of "The Man of the Crowd" and the singularity of Mr. G, the painter who gives substance to the criticism of the pictorial tradition of customs, it grows evident how Baudelaire's main arguments on art and the new ways of life in the modern city fi nd in Poe's short story a significant source of inspiration. El siglo XIX dio lugar a nuevas formas de subjetividad metropolitana que tuvieron en el cuento "El hombre de la multitud", de Edgar Allan Poe, un tratamiento excepcional. Es innegable la relevancia de este relato al interior de su obra, así como su aporte al desarrollo del género narrativo. Sin embargo, el cuento de Poe puede ser considerado, a su vez, como una fuente de notable influencia en la redefinición del concepto de modernidad que Baudelaire plasmará en su obra "El pintor de la vida moderna". Al examinar el personaje anónimo de "El hombre de la multitud" y la singularidad del Sr. G, pintor que da fundamento a la crítica de la tradición pictórica de costumbres, quedará en evidencia como los principales argumentos de Baudelaire sobre el arte y las nuevas formas de habitar la ciudad moderna encuentran en el relato de Poe una significativa fuente de inspiración.