Learning styles and strategies:
Estilos y estrategias de aprendizaje:
Author
Araya Castro, Miguel
Casanova Laudien, María
Rivas Calabrán, Luisa
Sáez Carrillo, Katia
Abstract
This research describes the Learning Styles and Strategies of upper-level students from the Statistical Engineering Career of the University of Concepción, through the CHAEA questionnaire and the ACRA-Abbreviated scale. It was found that the Reflective style predominates, and that very few students present Active style. When comparing the average scores for the first year students and upper-level students, no significant differences were found in the average scores of the Learning Styles, inferring that these styles are not modified by the stay in the Career. The only one sociodemographic variable related to learning strategies is sex; in effect, women significantly outperform men in the average scores of Dimensions: Cognitive and Learning-Control Strategies, and Learning Support Strategies of the ACRA-Abbreviated Scale. Learning styles do not generate significant differences in student performance. Esta investigación describe los estilos y estrategias de aprendizaje de los estudiantes de cursos superiores de la carrera de Ingeniería Estadística de la Universidad de Concepción, mediante el cuestionario CHAEA y la escala ACRA-Abreviada. Se encontró que predomina el estilo Reflexivo, y que muy pocos estudiantes presentan estilo Activo. Al comparar los puntajes promedios de los estilos de aprendizaje para alumnos de primer año y de cursos superiores, no se encuentran diferencias significativas, deduciéndose que estos estilos no se modifican por la estadía en la Carrera. La única variable sociodemográficas relacionada con estrategias de aprendizaje es el sexo; en efecto, las mujeres superan en forma significativa a los varones en las puntuaciones medias de las Dimensiones Estrategias cognitivas y de control del aprendizaje y Estrategias de Apoyo al Aprendizaje de la escala ACRA-Abreviada. Los estilos de aprendizaje no generan diferencias significativas en el rendimiento de los estudiantes.