• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Palabra y Razón
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Palabra y Razón
  • View Item

Exposure to environmental lead and school performance in children of Antofagasta

Exposición a plomo ambiental y rendimiento escolar en niños y niñas de Antofagasta

Author
Jarpa Hernández, Marcia

Vargas Olea, Teresa del Carmen

Muñoz Quezada, María Pía

Iglesias Alamos, Verónica Paz

Full text
http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/11
10.29035/ucmaule.52.25
Abstract
In a study carried out in Antofagasta, it was reported that blood lead level in children exposed to lead from a storage site was associated to a lower IQ. The purpose of this study was to evaluate the association between blood lead concentration, school performance and the possibility of recurrence of course. The method used was the secondary analysis of data. To evaluate association linear regression models and logistic regression models were used. Highlights of the results obtained include the median blood lead level was 3.3 μg / dl (ICR 2.1 - 4.4). An inverse and significant association was observed with the mean of language (β = -0.06, 95%CI=-0.117 to -0.013), and with repeat course (OR = 1.24, 95% CI=1.014 to 1.533). In conclusion blood lead levels less than 5μg/dl are associated with effects on the academic performance.
 
En un estudio realizado en Antofagasta, se reportó que la concentración de plomo sanguíneo en niños, que estuvieron expuestos a un acopio de plomo, se relacionaba con un menor coeficiente intelectual. Esta investigación tuvo como propósito determinar la asociación entre la concentración de plomo sanguíneo, rendimiento escolar y la posibilidad de repetir el curso. El método utilizado fue el análisis secundario de datos. Para evaluar la asociación se utilizaron los modelos de regresión lineal y de regresión logística. Entre los resultados obtenidos destacan que la mediana de plomo sanguíneo fue de 3,3 µg/dl (RIC 2,1 – 4,4). Se observó una relación inversa y significativa con el promedio de lenguaje (β= -0,06; IC95 % = -0,117 a -0,013) y con repetición de curso (OR= 1,24; IC 95 % = 1,014 a 1,533). Se concluyó que los niveles menores a 5μg/dl de plomo en sangre se asocian con menor rendimiento académico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB