General adaptive conduct of young people from the rural sector of the Villa Alegre communal
Conductas adaptativas generales de jóvenes provenientes del sector rural de la comuna de Villa Alegre
Author
Lagos-Luciano, Juan Francisco
Muñoz-Menanteau, Mayra Alejandra
Abstract
The present study determined the level of development of adaptive behaviors in young people teaching in Villa Alegre, Commune of the Region of Maule, Chile. In formation was collected from the analysis of information collected through the ins trument Adaptive Behavior Assessment System. This instrument allows evaluating three dimensions of it: conceptual, social and practical dimension. The instrument was applied to 106 students who attend secondary school, from a Professional Technical High School. The results indicate that in the conceptual area, both teachers and parents / caregivers presented similar perceptions in communicative, academic and self-directed skills. In the social area, the results show that teachers showed a higher level of perception in leisure skills than their parents/carers counterparts. Finally, in the practical area, perception was similar in self-care, social skills, occupational ability, however, in the use of RC and school life are similar. These results suggest that during the development of the teaching, learning and school experience, it is necessary to contrast the abilities to improve the adaptive behavior of young people with intellectual disabilities. En el presente estudio se determinó el nivel de desarrollo de las conductas adapta tivas en jóvenes que cursan enseñanza media en un liceo de Villa Alegre, comuna de la región del Maule, Chile. La información se recolectó mediante el instrumento Sistema de Evaluación de la Conducta Adaptativa que permite evaluarla en tres dimensiones: conceptual, social y práctica. El instrumento fue aplicado a 106 estudiantes que cursan enseñanza media, de un liceo técnico profesional. Los resultados indican que en el área conceptual, tanto profesores como padres/cuidadores, presentaron similar percepción en las habilidades comunicativas, académicas y de autodirección. En el área social, los resultados muestran que los profesores cuentan con mayor nivel de percepción en las habilidades de ocio que sus contrapartes de padres/cuidadores. Finalmente, en el área práctica, la percepción fue similar en el autocuidado, habilidad social y ocupacional, sin embargo, en el uso de recursos comunitarios y la vida en la escuela son similares. Estos resultados sugieren que durante el desarrollo del proceso de enseñanza, aprendizaje y vivencia escolar, es necesario contrastar las habilidades para mejorar la conducta adaptiva de los jóvenes con discapacidad intelectual.