Wisdom from a self-taught individual on education
Sabiduría de un autodidacta sobre la educación
Author
Vilches Silva, Miguel Ángel
Abstract
Educating new generations means a tension with the predecessors, the ones that direct the process to wards the individuals who are being integrated. The educational models are a reflection of the society that has chosen it in order to support theoretically and with procedures the actions (or omissions) in the art of training new members. The study develops the educational perspective of Roberto Hernández Cornejo existing in the work "The exams and diploma. Some aspects about our teaching crisis" (1939). The autor from his intellectual training and self-educated professional performance, brings up criticisms to the structural elements of the curriculum in education, contrasting it with distant educational experiences and authors who made an argument of the need to bring up to date the way to educate and assess students. Regarding the development of the text, it begins with a historical and pedagogical contextualization of the author, then defines his criticism and accurate proposal regarding the educational situation that he is analyzing. Educar a las nuevas generaciones implica una tensión con las generaciones predecesoras, pues las últimas dirigen el proceso formativo de los sujetos que se están integrando. Por otra parte, los modelos educativos son el reflejo de la sociedad que ha optado por él, a fin de sustentar −teóricamente y con procedimientos− las acciones (u omisiones) en el arte de formar a los alumnos. Por ello, este trabajo desarrolla la perspectiva educativa de Roberto Hernández Cornejo existente en la obra “Los exámenes y bachillerato. Algunos aspectos sobre la crisis de nuestra enseñanza” (1939). Este autor, desde su formación intelectual y desempeño profesional autodidacta, plantea críticas a elementos estructurales del curriculum en la educación, contrastándola con experiencias educativas distantes y autores que esgrimían la necesidad de modernizar la forma de educar y evaluar a los estudiantes. En cuanto al desarrollo del texto, se inicia con una contextualización histórica y pedagógica al autor, para, después, delimitar su crítica y propuesta certera frente a la situación educativa que analiza.