Beliefs’ self-knowledge: an objection to the method of transparency
El autoconocimiento de las creencias: una objeción al método de la transparencia
Author
Vidal, Javier
Abstract
According to the method of transparency, genuine self-knowledge is the outcome of an inference from world to mind. A. Byrne (2018) has developed a theory in which the method of transparency consists in following an epistemic rule in order to form self-verifying second-order beliefs. In this paper, I argue that Byrne’s theory does not establish sufficient conditions for having self-knowledge of first-order beliefs. Examining a case of self-deception, I strive to show that following such a rule might not result in self-knowledge when one is involved in rational deliberation. In the case under consideration, one precisely comes to believe that one believes that p without coming to believe that p. The justification for one’s not forming the belief that p with its distinctive causal pattern in mental life and behaviour, is that one already had the unconscious belief that not-p, a belief that is not sensitive to the principles governing theoretical and practical reasoning. Según el método de la transparencia, el autoconocimiento genuino es el producto de una inferencia del mundo a la mente. A. Byrne (2018) ha desarrollado una teoría en la que el método de la transparencia consiste en seguir una regla epistémica a fin de formarse creencias de segundo orden que sean autoverificantes. En este artículo, argumento que la teoría de Byrne no establece condiciones suficientes para tener autoconocimiento de las creencias de primer orden. Examinando un caso de autoengaño, trato de mostrar que seguir tal regla puede no resultar en autoconocimiento cuando uno está involucrado en la deliberación racional. En el caso bajo consideración, precisamente uno llega a creer que uno cree que p sin llegar a creer que p. La justificación de que uno no se forme la creencia de que p con su patrón causal característico en la vida mental y el comportamiento es que uno ya tenía la creencia inconsciente de que no p, la cual no es sensible a los principios que gobiernan el razonamiento teórico y práctico.