• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Revista Signos: Estudios de Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Revista Signos: Estudios de Lingüística
  • View Item

Intercultural competence development via service-learning in Spanish for the professions

Desarrollo de la competencia intercultural mediante el aprendizaje-servicio en español con fines profesionales

Author
Poteau, Christine E.

Full text
http://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/399
Abstract
With an overview of the concept of service-learning in Spanish-language courses, this article will examine the following four principal areas to help educators prepare individuals for effective intercultural communication in their prospective fields: (1) role of intercultural competence development across disciplines and in service-learning programs, (2) interdisciplinary approaches to service-learning program development, (3) connect two types of learners (heritage and foreign language learners) in Spanish for the Professions courses to linguistic and ethnic minority challenges to seek solutions to growing disparities across professional contexts through active classroom-to-community connections, and (4) empirically examine the benefits of service-learning with a primary focus on heritage language learners in two university courses (Spanish Interpretation and Translation) that involve the establishment of diverse global and local community partnerships that bridge the classroom with the community and seek to eradicate disparities. Results suggested that students (N = 19) in the service-learning programs thought these programs positively affected intercultural competence and linguistic skills development. Study limitations are explored with suggestions for future research.
 
Con un resumen del concepto de aprendizaje-servicio en los cursos de la lengua española, este artículo examina las siguientes cuatro áreas principales para ayudar a los educadores preparar a los individuos en la comunicación intercultural efectiva en sus campos futuros: (1) el papel del desarrollo de la competencia intercultural entre las disciplinas en los programas de aprendizaje-servicio, (2) las aproximaciones interdisciplinarias al desarrollo del programa de aprendizaje-servicio, (3) conectar dos tipos de principiantes (hablantes de herencia y de lenguas extranjeras) en los cursos de español con fines específicos con los desafíos lingüísticos y étnicos para buscar soluciones a las disparidades crecientes en los contextos profesionales a través de conexiones activas del aula a la comunidad y (4) examinar empíricamente los beneficios del aprendizaje-servicio con un enfoque primario en los principiantes de hablante de herencia en dos cursos universitarios (Interpretación y Traducción del Español) que suponen el establecimiento de diversos convenios comunitarios globales y locales que conectan el aula con la comunidad e intentan erradicar las disparidades. Los resultados sugirieron que los estudiantes (N = 19) en los programas de aprendizaje-servicio pensaron que estos programas afectaron positivamente el desarrollo de la competencia intercultural y las destrezas lingüísticas. Se exploran las limitaciones del estudio con sugerencias para investigaciones futuras.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB