The aspectual periphrasis ‘estar’ + gerund in Child Spanish. In between previous knowledge and the influence of the inpu
La perífrasis aspectual estar + gerundio en español infantil. Entre el conocimiento previo y la influencia del input.
Author
Espinosa Ochoa, Mary Rosa
Abstract
In this study, we undertake a corpus-based analysis of the verbal periphrasis construction estar ‘be’ +gerund in Spanish. In the literature, there is evidence to support that this periphrasis is relatively late in acquisition (Jackson-Maldonado & Maldonado, 2002) and that it appears rapidly, with no apparent gradual development (Ponce, 2008). We tested the following hypotheses: 1) The acquisition of this periphrasis is influenced by Child Directed Speech frequency; 2) The acquisition of the verbal estar ‘be’ periphrasis is relatively late but seemingly sudden since it is supported by already acquired locative and adjectival estar ‘be’ constructions. To test the first hypothesis we measured both token and cumulative type frequency of use of the estar ‘be’+ gerund verbal periphrases of all three caretakers against the children’s periphrases, using a Pearson correlation analysis. To test the second hypothesis we applied a lineal and exponential regression method, making use of the cumulative type frequency of each estar ‘be’ construction. Type frequency is strongly correlated only when Child Directed Speech is correlated with dense data. However, the children’s periphrases are strongly correlated with the Child Directed Speech when using cumulative type frequency (once per month). On the other hand, the prior locative construction seems to support the acquisition of this aspectual periphrasis. En este estudio se analiza la construcción perifrástica aspectual estar + gerundio mediante un análisis de corpus espontáneo en tres niños: Elia y Julio (2;02-3;07) (corpus mensual) y Flor (1;09-2;09) (corpus denso). Se confirmaron resultados reportados en estudios anteriores en los que se argumenta que la perífrasis aparece relativamente tarde en la adquisición (Jackson-Maldonado & Maldonado, 2002) pero repentinamente, sin una evolución gradual aparente (Ponce Romero, 2008). En este trabajo se ponen a prueba las siguientes hipótesis: 1) el Habla Dirigida al Niño ejerce una influencia importante en la adquisición de esta perífrasis y 2) su adquisición es tardía pero repentina porque está apoyada por las construcciones locativas con estar que la preceden en el proceso de adquisición. Para comprobar la primera hipótesis medimos tanto la frecuencia de las ocurrencias (FO) como la frecuencia acumulada de tipos (FAT) de la perífrasis de los niños con respecto a su(s) principal(es) cuidadores usando una prueba de correlación Pearson. Para comprobar la segunda hipótesis aplicamos el método de regresión lineal y exponencial utilizando la FAT de cada una de las construcciones con estar. FO correlaciona con el HDN sólo con los datos densos. Sin embargo, la FAT correlaciona incluso con los datos mensuales. Por otro lado, observamos que los construcciones locativas apoyan la adquisición repentina de la perífrasis.