• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Secondary School Teacher's Identity and Professionalization: Another Look to its Socioeducational Outlining

Identidad y profesionalización del docente de Enseñanza Media: otra mirada para su perfilamiento socio-educativo

Author
Pinto, Rolando; Pontificia Universidad Católica de Chile

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/36
10.7764/PEL.16.1.1995.
Abstract
In this essay-type paper, we intend to make a socioeducational reflection about the functions that the Secondary School teacher should assume because of institutional, political, ethic and episthemologic changing scenarios that the Chilean education will face by the end of the XXth and beginnings of the XXIst centuries. Outstanding among these, is the change of the written and spoken language, the basis of a prescriptive transmission of knowledge’s pedagogy, by art image-action language which is a continuous challenge for the construction of new educational meanings. If we aspire to be a modem, participant and democratic society, the Secondary School and its teachers cannot stay aside of that epistemological pedagogical change. It stems from here the importance of considering a socioeducational profile definition of the Chilean Secondary School teacher.
 
Con este artículo-ensayo, queremos introducir una reflexión socioeducativa sobre las funciones que debiera asumir el profesor de Educación Media, frente al cambio de escenarios epistemológicos, éticos, políticos, institucionales que tendrá la educación chilena a fines del siglo XX e inicio del XXI.  Entre los escenarios destacables, está el cambio del lenguaje verbal escrito, sobre el cual se funda toda la pedagogía de la transmisión prescriptiva de conocimientos, por el lenguaje imagen-acción, que es un desafío continuo para la construcción de nuevos significados educacionales.  Si aspiramos a ser una sociedad democrática, participativa y moderna, la Escuela Media y sus profesores no pueden estar al margen de esa transformación epistemológica de la pedagogía.  De aquí la importancia de pensar en el reperfilamiento socioeducativo del Profesor de Educación Media en Chile.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB