European's Educational Policies about Evaluation of Educational Quality
Las políticas educativas europeas sobre evaluación de la calidad de la educación
Author
Pedró, Francesc; Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
The emphasis on the equality of educational opportunities in the definition of educational policies has been replaced by a new emphasis on the quality of education in recent years. However, this substitution assumes that the quality of education is merely the quality of the educational outcome. In this sense, several factors have contributed to reveal a sense of dissatisfaction in the public audience in relation to present educational outcomes and standards. All this implies the rise of national systems of educational accountability which have evolved into extremely useful elements for the design and reform of educational policies in Europe. En los últimos años, la definición de políticas educativas centradas en la igualdad de oportunidades ha dejado paso a un interés mayor aún por lacalidad de la educación. Pero el recurso a este concepto ha provocado una crisis que se ha resuelto identificando calidad de la educación, fundamentalmente con calidad del producto resultante. En este sentido, diversos factores han contribuido a poner de manifiesto una cierta insatisfacción pública con respecto a los niveles actuales. Todo ello se ha traducido en un auge de los sistemas nacionales de evaluación de la educación, que han devenido elementos insustituibles en el diseño y reforma de las políticas educativas europeas.